۱۹ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۳۳
کد خبر: 82025384
T T
۰ نفر
آمادگی استان كرمان برای همكاری اقتصادی با افغانستان

كرمان - ایرنا - نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان گفت: آمادگی لازم برای توسعه همكاری های بین المللی با افغانستان در استان كرمان وجود دارد.

به گزارش ایرنا سید مهدی طبیب زاده روز پنجشنبه در نشست بررسی راهكارهای توسعه همكاری های مشترك اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان و استان كرمان در محل اتاق بازرگانی استان افزود: این جلسه می تواند آغاز همكاری فعال و گرم بین استان كرمان با دولت دوست و برادر افغانستان باشد.
وی گفت: اتاق بازرگانی كرمان به عنوان تشكل بزرگ فعالیت های اقتصادی در استان در این زمینه بسیار فعال است و می تواند نقطه اتصال بین فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.
وی بر تشكیل كمیته ای برای فعال تر كردن فعالیت های اقتصادی بین ایران و افغانستان تاكید و بیان كرد: استان كرمان در بخش صنعت، معدن و دانشگاهی ظرفیت های بالایی دارد و با توجه به تجربیات زیادی كه در حوزه اكتشاف و استخراج معدن وجود دارد می توان از این تجربیات در افغانستان استفاده كرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان گفت: صنعت با تكنولوژی بالا در استان كرمان و تجربیات خوبی در این استان وجود دارد كه می توند در اختیار افغانستان قرار گیرد.
وی افزود: استان كرمان همواره دروازه تجاری كشور بوده است و محصولات بی نظیری چون پسته، خرما و سایر محصولات از این استان صادر می شود.
طبیب زاده گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تولید انرژی نیز پتانسیل های فراوانی در استان كرمان وجود دارد و اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد كه حلقه اتصال این فعالیت ها بین ایران و افغانستان باشد.
مدیركل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری كرمان نیز در این نشست گفت: افغانستان اشتراك های سرزمینی، فرهنگی، نژادی، زبانی و دینی با كشور ما دارد و می طبلد از ظرفیت های این دو كشور نهایت بهره برداری صورت گیرد.
حمید شمس الدینی افزود: جمعیت قابل توجهی از اتباع افغان در استان كرمان حضور دارند كه در مسایل اقتصادی و اجتماعی نقش دارند و می توانند یك فرصت باشند.
وی تاكید كرد: در دوره های گذشته مهاجرت را به عنوان یك تهدید نگاه كرده ایم و امروز می توان به عنوان یك فرصت به آن نگاه كرد.
دبیركل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان هم گفت: كرمان آمادگی لازم برای تشكیل میز مشترك فعالیت های اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان را دارد.
مسعود رشیدی نژاد افزود: در زمینه های انرژی، مصالح ساختمانی، صنایع معدنی، سیمان، فراوری مواد معدنی، محصولات كشاورزی، صادرات كرك، مواد اولیه فرش و شركت های كشت و صنعت امكانات مناسبی برای سرمایه گذاری مشترك بین ایران و افغانستان وجود دارد.
وی تصریح كرد: صنایع غذایی و لبنی، تجهیزات پزشكی، صنایع كابل و تجهیزات برق از دیگر زمینه های سرمایه گذاری در استان كرمان است.
رشیدی نژاد گفت: برای رفع موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری باید ابتدا وارد عرصه عمل شد و به مرور برای حل این مشكلات اقدام كرد.
وی توسعه روابط علمی، اقتصادی و تجاری با رعایت نفع طرفین را از اهداف اصلی برشمرد و افزود: در این راستا به گونه ای اقدام می شود كه ضمن ایجاد اشتغال برای مهاجران، زمینه بازگشت آنها به شكل مناسب به كشور افغانستان نیز فراهم شود.
این نشست با حضور محمد محقق معاون رئیس اجرایی دولت و سفیر افغانستان، جمعی از فعالان اقتصادی و مسئولان استان كرمان برگزار شد.
محقق با هیات همراه شامگاه سه شنبه برای شركت در برنامه های دومین جشنواره سفره مشترك ایران و افغانستان و دیدار با مسئولان استان وارد كرمان شد.
7440/3028

سرخط اخبار استان‌ها