۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶
کد خبر: 82024262
T T
۰ نفر
وزيرخارجه تركيه با همتايان سعودي، قطري و تايلندي خود تلفني گفتگو كرد

استانبول- ايرنا- وزير امور خارجه تركيه ديروز (سه شنبه) با وزيران امور خارجه عربستان، قطر و تايلند در مورد تحولات منطقه تلفني گفت وگو كرد.

به گزارش خبرگزاري آناتولي، وزير امور خارجه تركيه ديروز پس از شركت در چهارمين اجلاس سه جانبه وزيران امور خارجه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان از رامسر رهسپار هلسينكي شد.
وي قرار است نخست وزير تركيه را در ديدارهاي رسمي با مقامات فنلاند همراهي كند.
مولود چاوش اوغلو پيش از ترك ايران با «عادل الجبير» وزير امور خارجه عربستان درباره روابط دوجانبه، ديدارهاي آتي مقامات دو كشور و برگزاري اجلاس سران سازمان همكاري اسلامي در 14 و 15 آوريل ( 26 و 27 فروردين ماه جاري) در استانبول، همچنين مساله سوريه و تحولات منطقه اي گفتگو و تبادل نظر كرد.
سفرهاي پي در پي رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه به عربستان در سال گذشته حاكي از تسريع روند همكاري و هماهنگي تركيه و عربستان در خصوص پرونده هاي منطقه اي به ويژه بحران سوريه است.
روابط تركيه و عربستان در سال هاي 2013 و 2014 پس از آنكه عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه سعودي كمك اردوغان به اخوان المسلمين در مصر را محكوم كرد، متنشج شد اما در آغاز سال 2015 و پس از آنكه ملك سلمان به تخت پادشاهي تكيه زد، اولويت هاي عربستان از مبارزه با تروريسم به تشكيل «ائتلاف بزرگ سني مذهب» با حضور تركيه تغيير كرد.
هدف عربستان از تشكيل اين ائتلاف رويارويي با جبهه مقاومت اسلامي در منطقه است.
وزير امور خارجه تركيه ديروز با «دون پرامودوينايي» وزير امور خارجه تايلند نيز درباره توسعه همكاري هاي دو كشور تلفني گفتگو كرد.
تركيه و تايلند مناسبات گسترده اي با يكديگر ندارند ولي در نشست اخير هسته اي در واشنگتن وزراي خارجه دو كشور براي همكاري بيشتر در زمينه هاي گردشگري و تجاري مذاكرات دوجانبه اي انجام داده بودند.
چاوش اوغلو پيش از سفر به ايران نيز با وزير امور خارجه قطر درباره روابط دوجانبه و مساله سوريه تلفني گفتگو كرده بود.
تركيه براي حضور در خاورميانه مشغول تاسيس يك پايگاه نظامي در قطر است.
اين پايگاه بر اساس توافقنامه اي صورت مي گيرد كه در سال 2014 ميلادي بين دوحه و آنكارا امضا و ژوئن گذشته در پارلمان تركيه تصويب شد.
تصميم براي تاسيس پايگاه نظامي در قطر در زماني اتخاذ شد كه منطقه در اوج تنش و بي ثباتي به سر مي برد و همسويي مواضع در پرونده هاي منطقه اي و بين المللي از جمله بحران سوريه و جماعت اخوان المسلمين موجب نزديكي دو كشور به يكديگر شده است.
تركيه از آغاز بحران در سوريه همواره به همراه عربستان و قطر از گروه هاي تروريستي از جمله داعش و النصره حمايت كرده است.
خاورم ** 2010/1275

سرخط اخبار جهان