صادرات برق به پاكستان تا 3000 مگاوات افزایش می یابد/ امضای توافق نامه در اردیبهشت 95

تهران- ایرنا- وزیر نیرو درباره دستاوردهای سفر به پاكستان گفت: این كشور خواهان افزایش واردات برق از جمهوری اسلامی ایران تا سه هزار مگاوات علاوه بر قرارداد پیشین است و این مهم در سفر اردیبهشت ماه آینده وزیر آب و برق این كشور به ایران امضاء می شود.

حمید چیت چیان امروز (سه شنبه) در گفت وگو با ایرنا درباره دستاوردهای سفر اخیر به پاكستان به همراه رئیس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران با هفت كشور همسایه مبادله برق دارد كه در این میان به چهار كشور تركیه، عراق، پاكستان و افغانستان فقط برق صادر می كند.
وی گفت: صادرات برق به پاكستان سابقه ای نزدیك به 13 سال دارد و در سفر اخیر، با انجام مذاكرات با وزیر آب و برق پاكستان مقرر شد صادرات برق به این كشور به 40 درصد میزان كنونی افزایش یابد.
به گفته این مقام مسئول، اكنون 74 مگاوات برق به پاكستان صادر می شود و مقرر شده تا با خطوط انتقال و تجهیزات موجود، این میزان به 104 مگاوات افزایش یابد.
وزیر نیرو افزود: این مهم در قالب الحاقیه چهارم به قرارداد منعقده سال 2002 میلادی انجام شده است و ظرفیت صادرات برق به پاكستان افزایش خواهد یافت.
چیت چیان با یادآوری اینكه پاكستانی ها همچنین در این مذاكرات خواهان افزایش واردات برق از ایران بین هزار تا سه هزار مگاوات علاوه بر قرارداد پیشین شدند، گفت: به این منظور مقرر شد ایران برای انتقال 600 مگاوات برق، ضمن تامین تجهیزات تا مرز پاكستان، نسبت به ساخت خطوط انتقال اقدام كند؛ همچنین پاكستان نیز شرایط لازم برای اجرای این كار در داخل مرزهایش را مهیا كند.
وی با تاكید بر اینكه ارتقای ظرفیت صادراتی به سه هزار مگاوات نیازمند ساخت نیروگاه ها و خطوط انتقال جدید است، افزود: براین اساس مقرر شد، در سفر آینده وزیر آب و برق پاكستان به ایران در اردیبهشت ماه، یادداشت تفاهمی امضاء شود تا دو كشور مقدمات لازم را فراهم كنند.
این عضو كابینه دولت یازدهم ادامه داد: رئیس جمهوری در این سفر با صراحت به مسئولان پاكستانی اعلام كرد كه ایران برای تامین امنیت انرژی پاكستان و پاسخگویی به نیازمندی های توسعه و رشد صنعتی این كشور و نیاز مردم آن در زمینه گاز طبیعی، نفت و آب و برق آمادگی كامل دارد؛ ضمن آنكه دو كشور از اجرای این توافق ها منتفع خواهند شد.
چیت چیان اضافه كرد: به طور قطع توسعه جمهوری اسلامی ایران و پاكستان به ارتقای مقوله امنیت در منطقه كمك خواهد كرد و دوستی بین دو ملت را بیش از پیش مستحكم می كند.
پیش از این «خواجه محمد آصف» وزیر آب و برق پاكستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرده بود كه ایران بهترین گزینه برای پاكستان برای واردات برق، گاز و نفت است.
وی گفت: بستر لازم برای افزایش این رقم به یك هزار مگاوات و در مراحل بعدی به سه هزار مگاوات فراهم شده و ایران به عنوان یك كشور همسایه و همجوار پاكستان، بهترین گزینه و اقتصادی ترین مسیر برای پاكستان در زمینه واردات گاز، برق و نفت است.

** سرمایه گذاری چینی ها در پاكستان
چیت چیان در ادامه، سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی چینی ها در پاكستان را فرصتی بی بدیل برای فعالان عرصه آب و برق ایران برشمرد و یادآور شد: هم اینك بسیاری شركت های ایرانی در زمینه ساخت سدها و همچنین تامین و انتقال برق در این كشور فعالیت می كنند و از آمادگی لازم برای افزایش سطح فعالیت ها در پاكستان و حضور پر رنگ تر در بازار این كشور برخوردارند.
به گفته وزیر نیرو، این مهم در چارچوب مذاكرات بین مسئولان ارشد دو كشور قابل تعریف خواهد بود و براین اساس مقرر است میزان مبادلات اقتصادی ایران و پاكستان به پنج میلیارد دلار افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاكستان در هفته جاری با محوریت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری، گفت وگوهای دوجانبه و رایزنی های منطقه ای با عالی ترین مقامات كشور میزبان انجام شد.
وزیر امور خارجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری، وزیران نفت، صنعت،معدن و تجارت، نیرو، كشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، رئیس بانك مركزی و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران، دستیار ویژه رئیس جمهوری، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، روحانی را در این سفر همراهی كردند.
همزمان با سفر روحانی، هیاتی متشكل از حدود 60 نفر از تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی با هدف مطالعه زمینه های تجارت و همكاری های اقتصادی با پاكستان، به این كشور سفر كردند.
اقتصام ** 3065 ** 2023
۰ نفر