۱۰ فروردین ۱۳۹۵، ۷:۴۶
کد خبر: 82015349
T T
۰ نفر
چین بهشت خلافكاران برای پولشویی

پكن - ایرنا - یكی از نشریات ژاپنی اخیرا در گزارشی مدعی شده كه كشور چین به بهترین مكان برای پولشویی و جرائم ذی ربط بخصوص برای كسانی تبدیل شده است كه از راه‌های غیرقانونی پول‌های كلانی بدست آورده‌اند.

به گزارش ایرنا، «ژاپن تودی» در گزارشی می نویسد: بسیاری از هنرمندان خلافكار، تبهكاران، اعضای كارتل های بزرگ قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر از چین به عنوان بهترین مكان برای تبدیل كردن پول های كثیف خود به پول تمیز یاد می كنند.
آنان می گویند كه در این كشور آنقدر شبكه های زیرزمینی و شبكه های پولشویی وجود دارد كه بتواند پول های آنها را كه از راه های نادرست بدست آمده به پول های قابل هزینه تبدیل كند.
پولشویی (money Laundering) فعالیتی غیرقانونی است كه طی آن معاملات و درآمدهای نامشروع شكلی كاملا قانونی یافته و مشروعیت می‌یابند.
به عبارت دیگر پول‌های كثیف و نامشروع ناشی از اعمال خلاف در همان كشور یا در كشورهای دیگر به پول‌های تمیز تبدیل شده و از اقتصاد غیر رسمی وارد اقتصاد رسمی می‌شود، به طوری كه ماهیت اصلی و منشاء كسب آنها پنهان می‌ماند.
نشریه ژاپنی در گزارش خود تاكید كرده كه خلافكاران و تبهكاران پول های خود را به چین می آورند، جایی كه به گفته آنها شبكه های زیرزمینی خوبی برای پولشویی تعبیه شده است و پول های كثیف آنها را به پول تمیز تبدیل می كند و دوباره به سامانه مالی دنیا باز می گرداند.
گزارش یادآور می شود، دومین اقتصاد بزرگ جهان آنقدر قدرت دارد كه پول و نیروی انسانی را به خارج اعزام كند و همزمان پول های كثیفی را در چرخه خود وارد نماید.
گزارش ادامه می دهد كه اسراییلی های تبهكار و قاچاقچیان نقاط مختلف دنیا از مكزیك گرفته تا كلمبیا و برخی كشورهای آفریقای شمالی پول های كثیفی را كه از راه های خلاف بدست آورده اند به هنگ كنگ و چین می آورند تا از طریق شبكه های زیرزمینی به آنها مشروعیت بخشیده و دوباره وارد چرخه تجاری كنند.
به باور بسیاری از كارشناسان، عموما پولشویی در كشورهایی كه در قوانین تجاری و اقتصادی آنها خلاءهای اساسی و بنیادی وجود دارد و فاقد سازوكارهای نظام نظارتی و قانون مبارزه با پولشویی می‌باشند، اتفاق می‌افتد.
گفته می شود در چنین كشورهایی پول‌های نامشروع به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) وارد این اقتصادها می‌شود و پس از طی چندین مسیر دوباره از آن كشور خارج می‌شود. شاید یكی از دلایل نوسان جریان سرمایه‌گذاری در كشورهای مختلف، ورود و خروج چنین پول‌هایی باشد.
در اقتصادهایی با بازارهای ظاهرا رقابتی و اقتصادهایی كه امكان ایجاد رانت‌های سیاسی- اقتصادی و اطلاعاتی وجود دارد، افراد ذی‌نفوذ بی‌علاقه نخواهند بود كه علاوه بر كسب مال نامشروع وارد سیستم سودآور پولشویی شوند.
روزنامه ژاپنی در ادامه گزارش خود آورده است كه شركت ها تقلبی، روسای قلابی و بسیاری از موسسات ناشناس و تبادلات نامعلوم همگی معلول همین پول های كثیف است و اغلب گردانندگان آن خارجیانی هستند كه از كشورهای دیگر پول ها را به چین آورده اند و در میان آنها شمار زیادی از آمریكایی ها و اسراییلی ها نیز دیده می شوند.
«ژاپن تودی» می نویسد كه دستگاه های جاسوسی و «اف بی آی» آمریكا بر این باورند كه چین طی سالهای اخیر به بزرگترین گذرگاه برای خلافكاران و گروه های تبهكار به منظور پولشویی تبدیل شده و كسی هم در این كشور از این موضوعات به آسانی سر در نمی آورد و مشكلی برای گروه های پولشو بوجود نمی آید.
بر این اساس پلیس، بانك مركزی، نهادهای مالی و خلاصه هیچ نهادی در چین در این زمینه حاضر به پاسخگویی به چنین گزارش هایی نشده است و از سوی دیگر گروه های تبهكار مالی می گویند در چین فقط به ما می گویند: «اسناد را بدهید و خیالتان از بابت بقیه امور راحت باشد. »
گزارش این نشریه ژاپنی در حالی منتشر می شود كه مبارزه جدی با پولشویی، همواره به عنوان یكی از دغدغه های اصلی دولت پكن مطرح بوده و مقامات قضایی این كشور طی سالهای اخیر، با اذعان به این موضوع برخوردهای قابل توجهی با متخلفان داشته اند.
«هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اخیرا در واكنش به این موضوع اعلام كرد كه پولشویی یك جرم بسیار جدی محسوب می شود و دولت چین در این رابطه قراردادهایی را امضا كرده و تعهداتی دارد كه همچنان به اجرای آن پایبند است.
او گفت كه چین علاوه بر حضور در كنوانسیونهای مختلف مبارزه با پولشویی و رعایت مقررات بین المللی، با سازمان ملل نیز در این رابطه همكاریهای گسترده و خوبی دارد.
وی این موضوع را كه گفته می شود چین به یك مركز و گذرگاه جهانی برای پولشویی تبدیل شده را تكذیب كرد و گفت كه هرگز چنین چیز نبوده و كشورش هیچگاه اجازه چنین كاری را به هیچ فرد و نهادی نمی دهد.
در همین راستا سال گذشته میلادی دولت چین اعلام كرد كه گروهی از پولشویان را شامل 56 نفر شناسایی كرده است و به دنبال آن از بستن 3 هزار حساب بانكی خبر داد كه از طرق آنها یك میلیون و 300 هزار معامله غیرقانونی صورت گرفته بود.
دولت چین ضمن مشاركت در مبارزه بین المللی چندجانبه با پولشویی، همچنان به تعمیق همكاری دوجانبه با كشورهایی از جمله آمریكا، روسیه، قزاقستان و كره جنوبی در این زمینه ادامه می دهد تا بتواند عملكرد بهتری داشته باشد.
بر اساس قانون چین اشخاص حقیقی نباید بیش از 50 هزار دلار در هر سال اقدام به تبادل ارز خارجی كنند اما به خاطر افزایش پولشویی در سال های اخیر ثروتمندان چینی توانسته اند میلیون ها دلار به جیب بزنند.
آساق**231**1597