۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81984633
T T
۰ نفر
زنگنه: صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم ها به روزانه 1.750 میلیون بشكه افزایش یافت

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران پس از رفع تحریم ها در بهمن ماه به یك میلیون و ٧٥٠ هزار بشكه در روز رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه روز دوشنبه در حاشیه دیدار با «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی كره جنوبی درباره میزان صادرات نفت خام ایران پس از اجرایی شدن برجام، افزود: صادرات نفت و میعانات گازی ایران در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ٤٠٠ هزار بشكه در روز افزایش یافته است.
وی درباره صادرات نفت به كره جنوبی نیز گفت: مقدار واردات كنونی نفت كره جنوبی از ایران روزانه ١٠٠ هزار بشكه است كه امیدواریم این مقدار به بیش از دو برابر رقم كنونی برسد.
وزیر نفت درباره مهمترین محور مذاكرات دو كشور، افزود: كره جنوبی پیش از تحریم، فعالیت زیادی در ایران داشته است و شركت های پیمانكاری این كشور در صنعت نفت و گاز فعال بودند.
وی اضافه كرد: زمینه های متعددی برای همكاری با كره جنوبی وجود دارد و شركت های این كشور فعالیت زیادی در بخش های پیمانكاری ایران داشتند.
زنگنه با بیان اینكه یكی از نشانه های مثبت همكاری كره جنوبی در ایران افزایش صادرات نفت است، ادامه داد: مقام های كره جنوبی قول داده اند مقدار واردات نفت خام و میعات گازی از ایران را به رقمی بالاتر از پیش از تحریم ها برسانند و در طول سال ٢٠١٦ واردات را افزایش دهند.
وزیر نفت با بیان اینكه در این دیدار توصیه شده است كه شركت های كره جنوبی افزون بر كارهای پیمانكاری كه در ایران و پیش از اعمال تحریم ها انجام می دادند، به سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه ها نیز اقدام كنند، افزود: سرمایه گذاری در صنایع گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی)، پتروشیمی، پالایش و پخش به شركت های كره جنوبی پیشنهاد داده شده است.
زنگنه با بیان اینكه مذاكره میان شركت های كره جنوبی و ایران از امروز آغاز می شود، اضافه كرد: نگاه ایران به كره جنوبی به عنوان یك شریك مهم آسیایی است و این كشور می تواند مشتری خوبی برای ایران در بخش نفت و حتی ال ان جی باشد.
به گزارش ایرنا، «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی كره جنوبی قرار است پس از این دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، توسعه و تجارت دیدار و گفت وگو كند.
همچنین قرار است اردیبهشت ماه سال آینده «پاك كوئن های» رئیس جمهوری در راس یك هیت بزرگ تجاری و اقتصادی به تهران سفر كند.
كره جنوبی در كنار چین، هند، ژاپن و تركیه در سال های تحریم از خریداران نفت ایران بود؛ پالایشگاه های كره ای همزمان با رفع تحریم ها مذاكره هایی را با ایران برای افزایش نفت انجام داده اند.
اقتصام**2022** 2023
۰ نفر