۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81971602
T T
۰ نفر
بخشی از اطلاعات حساس اقتصادی چین به طرز عجیبی ناپدید شد

پكن - ایرنا - یكی از رسانه های منطقه هنگ كنگ روز شنبه فاش كرد كه بخشی از اطلاعات بسیار حساس و مهم كه مربوط به وضعیت اقتصادی و ارزی چین است به طرز عجیبی ناپدید شده است.

به گزارش ایرنا، «ساوت چاینا» در گزارش خود یادآور شده كه بخشی از این اطلاعات مربوط به داده های مالی این كشور است كه «ریزش سرمایه در بازار» و «كند بودن روند اقتصادی» كشور توسط آن مورد ارزیابی و تایید قرار می‌گرفته است.
در حالی كه پكن در تلاش است تا ارزش «یوان» واحد پول ملی چین را تثبیت كند، مفقود شدن این اطلاعات می تواند اقتصاد دومین اقتصاد برتر دنیا را با چالش جدیدی مواجه كند.
در واقع اصلی ترین بخش از گزارش كه معلوم نیست چگونه و چرا ناپدید و حذف شده، به تضعیف «یوان» پول ملی چین، خریدهای ارزی، كند بودن رشد اقتصادی و امور مالی و ریزش سرمایه در بازار مربوط می شود.
روزنامه «ساوت چاینا» یادآور می شود كه نبود ناگهانی این اطلاعات در واقع كار تحلیلگران برای ارزیابی وضعیت «یوان»، میزان سرمایه وارد شده به بازار، میزان خریدهای ارزی و تحلیل عملكرد بخش های بانكی و اقتصادی را بسیار مشكل خواهد كرد.
آمار مربوط به خرید ارزی اصولا در گزارش های ماهانه بانك مركزی نگارش می شود و برای نمونه برای ماه دسامبر (آذر - دی) سال گذشته این اطلاعات كاملا مشخص است اما در تازه ترین گزارش اثری از آن نیست.
گزارش حاكی است كه اطلاعات اقتصادی مربوط به ماه ژانویه (دی - بهمن) در چین بسیار ناقص است و بخش های آماری اصلی آن دیده نمی شود.
تحلیلگران بر این باورند كه در این گزارش ها عموما خریدهای ارزی و خریدهای مربوط به ارز ملی چین درج می شود.
با اینكه نزدیك به 100 میلیارد دلار در ماه گذشته برای خرید «یوان» هزینه شده اما آمار بانك مركزی چین این موضوع را در بر نمی گیرد و اطلاعاتی در این خصوص گزارش نشده است.
«جو شیائو چوان» رئیس بانك مركزی چین چند روز قبل گفت كه این بانك یك شعبده باز و یا پیشگو نیست كه بتواند همه اطلاعات مربوط را در اختیار عموم مردم قرار دهد.
بانك مركزی و مسئولان اقتصادی چین هنوز در باره این حادثه و سئوالاتی كه در خصوص مفقود شدن اطلاعات و داده های مالی پیش آمده، سكوت كرده اند.
آساق**231**1597

سرخط اخبار جهان