صادرات 7.1 میلیون بشكه نفت در 48 ساعت/بارگیری سه نفتكش اروپایی به طور همزمان

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت پایانه های نفتی ایران گفت : صادرات بیش از 7.1 میلیون بشكه نفت در مدت 48 ساعت برای نخستین بار پس از لغو تحریم ها صورت گرفت كه در واقع ركورد بارگیری كشتی‌های نفتكش و صادرات نفت ایران در پایانه خارگ شكسته شد .

به گزارش ایرنا به نقل از شركت ملی نفت، سید پیروز موسوی درباره آخرین وضعیت ورود كشتی های نفتكش اروپایی به پایانه‌های نفتی ایران، افزود: بعد از توافق هسته ای و اجرای برجام و سفر وزیر نفت و مدیرعامل شركت ملی نفت ایران در قالب هیات دولت به اروپا كه اوایل بهمن ماه جاری انجام شد، مذاكراتی با شركت های نفتی اروپایی صورت گرفت و براساس آن مقرر شد محموله های جدید نفتی به اروپا صادر، و در روزهای گذشته این امر صورت گرفت.
مدیرعامل شركت پایانه‌های نفتی ایران با یادآوری اینكه یكی از بندهای توافق هسته‌ای لغو محدودیت صادرات نفت خام ایران بود، گفت: در ماه اول لغو تحریم ها، صادرات نفت خام ایران به بیش از 400 هزار بشكه در روز برسد.
این مقام مسئول اضافه كرد: اكنون حدود 25 تا 30 درصد افزایش صادرات نفت خام ایران به مقاصد مشتریان و كشورهای سنتی خریدار نفت خام كشورمان انجام شده و بقیه این افزایش تولید به مقصد كشورها و خریداران جدید نفت صورت می گیرد.
وی گفت: اكنون شركت پایانه‌های نفتی ایران با تمهیداتی كه در نظر گرفته و با انجام تعمیرات، نوسازی، بازسازی و به روز رسانی تأسیسات و اسكله‌ها، در حال حاضر بدون هیچ مشكلی امكان پهلودهی و جداسازی همزمان 9 كشتی نفتكش را دارد.
به گفته موسوی، در طول 30 ساعت علاوه بر بارگیری چهار میلیون بشكه نفت به نفتكش‌های اروپایی، بارگیری مشتریان سنتی را هم صورت گرفت و در مجموع در این مدت هفت میلیون و 100 هزار بشكه نفت خام بارگیری شده است.
وی تاكید كرد: اسكله آذرپاد (اسكله غربی) پایانه نفتی خارگ، كه آمادگی پذیرش كشتی‌های نفتكش پهن پیكر را دارد، برای اولین بار پس از چهار سال پذیرای سه فروند كشتی نفتكش به طور همزمان بود.
موسوی اضافه كرد: همزمان با ورود كشتی‌های جدید كه به زودی انجام می شود، دور جدید افزایش صادرات نفت ایران به كشورهای اروپایی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شركت پایانه‌های نفتی ایران گفت: بر اساس مجوزهای بارگیری كه برای ماه آتی از سوی شركت ملی نفت ایران به شركت پایانه‌ها ابلاغ شده ، پیش بینی می‌ شود كه تا یك ماه آینده افزایش صادرات نفت كشور فراتر از میزان 500 هزار بشكه شود كه پیش از این وعده شده بود.
وی، تمایل خریداران نفت ایران برای استفاده از نفتكش های ایرانی را یادآور شد و گفت: مشكلات بیمه‌ای تازه حل شده و شركت ملی نفتكش در حال انجام اقداماتی برای حمل نفت به اروپا بوده و به زودی از ناوگان شركت ملی نفتكش برای صادرات نفت استفاده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ایران اعلام كرده است كه پس از پایان تحریم ها، میزان صادرات نفت خام خود را در دو مرحله به میزان یك میلیون بشكه در روز افزایش می دهد.
پیشتر در دوران تحریم، صادرات نفت ایران به یك میلیون بشكه در روز محدود شده بود.
ركن الدین جوادی معاون وزیر نفت نیز از بارگیری و صادرات دومین محموله نیز پیش از پایان ماه جاری میلادی (در اوایل اسفندماه) خبر داد.
وی بارگیری نخستین محموله نفتی ایران برای صادرات پس از آغاز رسمی اجرایی شدن برجام را خاطرنشان ساخت و افزود: پس از پایان بارگیری نخستین محموله، نفت ایران به بازارهای اروپایی صادر می شود.
معاون وزیر نفت خریداران سه محموله نفتی ایران را شركت هایی از فرانسه، اسپانیا و روسیه معرفی كرد و گفت: چهارمیلیون بشكه نفت در مجموع به مقصد اروپا پس از پایان بارگیری، صادر می شود.
مدیرعامل شركت ملی نفت ایران افزود: دومین محموله نیز پیش از پایان ماه جاری میلادی صادر می شود و ایران همچنان به بازاریابی صادرات نفت خود ادامه می دهد.
اقتصام **2022** 1559
۰ نفر