۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰:۴۲
کد خبر: 81965596
T T
۰ نفر

جنگ حمل و نقل میان روسیه و اوكراین

۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰:۴۲
کد خبر: 81965596
جنگ حمل و نقل میان روسیه و اوكراین

مسكو- ایرنا- درحالی كه روسیه از یك روز پیش تردد كامیون های اوكراینی حامل محموله های ترانزیتی را در این كشورممنوع اعلام كرد، روزدوشنبه دولت اوكراین نیز درپاسخ به این اقدام مسكو، تردد كامیون های روسی در قلمرو اوكراین را ممنوع كرد.

به گزارش ایرنا، «آرسنی یاتسنیوك» نخست وزیر اوكراین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ممنوعیت تردد كامیون های باری روسی در اوكراین در پاسخ به اقدام روزگذشته روسیه انجام می گیرد.
وزارت حمل و نقل روسیه روزیكشنبه به دنبال ممانعت ملی گرایان اوكراینی از ادامه حركت كامیون های حامل محموله ها به مقصد اروپا درخاك اوكراین، تردد كامیون های این كشور را كه حامل محموله های به مقصد كشورهای همسایه روسیه ازجمله قزاقستان بودند ممنوع كرد.
براساس اطلاعات شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، ملی گرایان اوكراینی در گروه های چند نفره در استان های غربی این كشور شامل زاكارپاتیه، ولین، لووشین، ایوانوفرانكوفسك، روونو، وینیتسا و ژیتومیر مانع حركت كامیون های تریلر روسی می شوند.
به همین دلیل صدها دستگاه كامیون به مقصد اروپا یا روسیه در جاده های این كشور متوقف شده است.
در روسیه نیز از روز گذشته تا كنون به دستور وزارت حمل و نقل این كشور161 كامیون اوكراینی توقیف شده است و انتظار می رود به اوكراین باز گردند.
مشكل تردد كامیون های روسی و اوكراینی از اول سال جاری میلادی با لغو محدوده آزاد تجاری روسیه با اوكراین توسط مسكو اغاز شد.
مسكو تصمیم لغو محدوده آزاد تجاری با اوكراین را پس از چند دور مذاكره بی نتیجه با كی یف و بروكسل اتخاذ كرد و مقام های روس علت این امر را دفاع از بازارهای داخلی و تولیدكنندگان خود در برابر ورود بی رویه و بدون اخذ تعرفه كالاهای اروپایی به روسیه عنوان كردند.
ولادیمیر پوتین در این رابطه، مساله مهم میان مسكو و اتحادیه اروپا را مطابقت نبودن نظام بازرسی مواد غذایی روسیه با این اتحادیه خواند و اظهار كرد : بر اثر این مساله، محصولات كشاورزی روسیه وارد بازارهای اروپایی نمی شود و اگر قرارداد همكاری تجاری اوكراین با اتحادیه اروپا اجرا شود، محصولات اروپایی از طریق این كشور بدون اخذ تعرفه های گمركی وارد بازار روسیه خواهد شد كه به تولید كنندگان محصولات كشاورزی روسیه ضربه خواهد زد.
روسیه در این راستا مقررات ویژه ای را برای تردد كامیون های اوكراینی دراین كشور وضع كرد كه بر اساس آن كامیون های این كشور كه قصد حمل محموله ها به كشورهای همسایه روسیه (قزاقستان و ازبكستان) با استفاده از شبكه جاده های این كشور را داشتند می بایست مجهز به سیستم جهت یابی روسی گلوناس به جای جی.پی.اس بوده و كامیون ها هم پلمپ شده می شدند و فقط از طریق بلاروس حق ورود به روسیه را داشتند.
این سختگیری های مسكو درمورد كامیون های اوكراینی باعث شد كه كی یف نیز به تصمیم به پاسخ گرفته و مقام های اوكراینی از قصد این كشور برای اعمال محدودیت هایی در تردد كامیون های روسی در اوكراین خبر دادند.
شبك /*391 / 1064

سرخط اخبار جهان