۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۸
کد خبر: 81965157
T T
۰ نفر
ترانزیت ریلی امسال رشد دو برابری /سال 95 دستیابی به سهم چهار میلیون تنی

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: می‌توان آمار ترانزیت ریلی را ارتقا بخشید و در سال 1395 به رقم چهار میلیون تن دست یافت ،در عین حال امسال در این بخش با رشد دو برابری درمقایسه با سال 93 به رقم یك میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، محسن پورسید آقایی امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم ورود نخستین قطار باری چین به ایستگاه راه آهن تهران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سال 93 در مجموع 800 هزار تن كالا توسط شبكه ریلی كشور ترانریت شد و پیش بینی می شود با گسترش فعالیت در این بخش ،امسال مجموع ترانزیت كالا به وسیله قطار به یك میلیون و 500 هزار تن برسد.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: جاده ابریشم قرن‌ها برای مبادلات تجاری بین ایران و چین مورد استفاده قرار گرفته و در طول زمان این جاده جای خود را به مسیر دریایی داد .
وی اظهار داشت: نخستین قطار ترانزیتی در این مسیر مزبور در كمتر از 14 روز انتقال بار از چین تا تهران را انجام داد و به دلیل اینكه مسیر سرخس تجربه ترانزیتی بیشتری نسبت به مسیر اینچه برون داشت، قطار مزبور برای نخستین بار از چین از مرز سرخس وارد تهران شد، اما در آینده این قطار از اینچه ‌برون وارد ایران خواهد شد.
مدیر عامل شركت راه آهن گفت: تداوم این سرویس راه آهن بستگی به قراردادهای حمل بار در چین دارد، اما هدف این است كه حداقل ماهیانه یك نوبت قطار از چین به ایران سیر داشته باشد و از این طریق بارهای ترانزیتی را از چین به اروپا انتقال دهیم.
وی افزود: شركت‌های حمل و نقلی درپی آن هستند كه مسیر برگشت قطار چین نیز با بار انجام شود و در آینده تخلیه و بارگیری قطارها در بندرعباس صورت گیرد.
پورسید آقایی ضمن تاكید بر انتقال سریع كالا در ترانزیت آن ، افزود: بسیاری از كالاهای ترانزیتی به اروپا از مسیر جاده‌ای حمل می شود٬ درحالی كه مسیر دریایی بسیار هزینه پایین‌تری دارد، اما در بسیاری از مواقع سرعت ترجیح داده شد و امروز ثابت شد كه می‌توان در كمتر از 14 روز قطار باری را از چین به ایران منتقل كرد.
وی اظهارداشت: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، حداقل ماهانه یك نوبت سیر قطار از چین به ایران در این مسیر سیر خواهد كرد ،زیرا سرعت و زمان سیر، حرف نخست را در ترانزیت كالا می زند.
به گزارش ایرنا؛ امروز نخستین قطار باری چین به ایستگاه راه آهن تهران رسید كه این قطار در اولین سفر خود از مرز سرخس و در كمتر از ۱۴ روز انتقال بار از چین به تهران را انجام داد.
پیشتر مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود، براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه سهم بخش ریلی از كل جابجایی بار كشور 30 درصد پیش بینی شده بود، در حالیكه این رقم اكنون 11 درصد است و بكارگیری سیاست های نادرست در دوره 92- 1385 این رقم به 10.5 درصد تنزل یافت.
سال 1393 سهم حمل بار ریلی با رشدی مثبت به رقم 10.9 درصد رسید.
اقتصام 1070** 1108 ** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد