۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81964314
T T
۰ نفر

نیاز مراكز درمانی استان یزد به 500 پرستار

۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81964314
نیاز مراكز درمانی استان یزد به 500 پرستار

یزد - ایرنا - مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد از كمبود افزون بر 500 پرستار در بیمارستان های این استان در بخش های مختلف خبر داد.

علی اكبر جراحی روز دوشنبه به مناسبت هفته پرستار (24 تا 29 بهمن ماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریك ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار افزود: استان از لحاظ تعداد پرستار با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به نرم كشوری مطلوب است.
وی اظهار كرد: طبق استاندارد جهانی، نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی 1.7 نفر است در حالی كه در كشور نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی 1.1 نفر است.
وی با اشاره به وجود دو هزار و 480 تخت در بیمارستانهای استان ادامه داد: در استان یزد به ازای هر تخت بیمارستانی 1.3 پرستار در بیمارستانهای این خطه وجود دارد.
جراحی با بیان اینكه هم اكنون دو هزار و 900 پرستار در بیمارستانهای دولتی ، خصوصی ،خیریه و تامین اجتماعی در استان فعالیت دارند تصریح كرد: از این تعداد دو هزار نفر در بیمارستانهای دولتی و مابقی در سایر بیمارستانها مشغول ارائه خدمات به بیماران هستند.
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینكه 70 درصد از مجموع پرستاران استان زن و مابقی مرد هستند گفت: كمبود پرستار مرد از جمله مشكلات بخش درمان این خطه است.
وی در ادامه گفت: در سالجاری با توجه به نبود مجوز استخدام كادر پرستاری تعداد 300 نفر بصورت قرار داد خرید خدمت برای جبران كمبود نیرو جذب شد اما هنوز با كمبود كادر پرستاری روبرو هستیم.
جراحی در ادامه بازدید از بیمارستانهای و تجلیل از پرستاران ، قدردانی از پرستاران پیشكسوت، اخلاق مدار و ایثارگر و برگزاری جشن روز پرستار از برنامه هفته پرستار در استان نام برد و گفت: امسال چهار نفر به نامهای علی بیگی نیا، زهرا شیبانی، حسین خالقی و بتول بقال زاده از استان یزد بعنوان پرستار نمونه كشور انتخاب و در تهران از آنها قدردانی شد.
وی اظهار كرد: این قشر از جامعه با وجود مشكلات مختلف از جمله كمبود نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان ها به عنوان یكی از اركان نظام سلامت عاشقانه در حال خدمت رسانی هستند.
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای كامل قانون ارتقاء بهره وری در تمام بیمارستانهای استان را از جمله مطالبات پرستاران بیان كرد.
در استان یزد مجموعا 20 بیمارستان وجود دارد كه از این تعداد 13 مورد آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد هستند.
هم اكنون در كشور 120 هزار پرستار در بخش های خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح فعالیت می كنند اما با وجود فعالیت این تعداد پرستار، بیمارستانهای كشور به 120 تا 200 هزار نفر پرستار دیگر نیازمند هستند.
پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان كربلا حضرت زینب كبری (س) روز پرستار نامگذاری شده است.
2088/ 6197