رئیس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان: با آموزش كشاورزان سه میلیون تن به تولیدات استان افزوده می شود

اهواز - ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان گفت: با آموزش بهره برداران بخش كشاورزی تولید محصول در این استان سه میلیون تن افزایش خواهد یافت كه معادل 60 هزار میلیارد ریال كمك به اقتصاد كشور است.

به گزارش ایرنا كیخسرو چنگلوایی چهارشنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان خوزستان با بیان اینكه آموزش بهره برداران بخش كشاورزی در دستور كار قرار دارد افزود: 45 درصد كشاورزان این استان بیسواد می باشند ضمن اینكه 47 درصد جمعیت باسواد آنها نیز فقط تحصیلات ابتدایی دارند.
وی افزود: اگر شرایط همه كشاورزان استان مانند تولید كنندگان برتر استان شود تولیدات كشاورزی استان رونق بسیاری خواهد یافت.
چنگلوایی گفت:محصولات كشاورزی استان شامل 138 نوع محصول زراعی و باغی است كه 13 میلیون و 727 هزار تن را شامل می شود و در صورتیكه از ظرفیت رودخانه ها و دیگر ظرفیت های استان به درستی استفاده شود، می توان ظرفیت تولید بخش كشاورزی خوزستان را افزایش داد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان یادآور شد: تنوع اقلیمی در خوزستان موجب شده در برخی نقاط سالانه سه نوبت كشت شود كه داشتن 220 كیلومتر مرز با آب های آزاد فرصت خوبی برای صادرات محصولات كشاورزی است.
وی ادامه داد: خوزستان در تولید محصولات كشاورزی در سال گذشته با 14.5 میلیون تن در جایگاه نخست كشور قرار گرفت ضمن اینكه در خرید و تولید گندم مقام نخست، در تولید خرما ، سبزی ، صیفی و گل رز و ماهیان گرمابی مقام دوم و در تولید كل آبزیان و برنج مقام سوم را كسب كرد.
در این نشست احمدرضا لاهیجان زاده، مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: برای طرح 550 هزار هكتاری موافقت محیط زیست اخذ نشده است و با وجود مكاتبات بسیار با سازمان جهاد كشاورزی خوزستان، سازمان آب و برق و جهاد نصر نیز تاكنون پاسخی دریافت نگردیده است.
هوشنگ حسون زاده، معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این نشست گفت: افزایش تولید در طرح 550 هزار هكتاری از 3.4 میلیون تن به 11 میلیون تن با روش سازه ای امكان پذیر نیست و باید از روش های نوین آبیاری استفاده شود.
7148/6068

سرخط اخبار استان‌ها