۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷
کد خبر: 81943907
T T
۰ نفر

300 قلاده سگ در آغوش حمایت و مهربانی!

۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷
کد خبر: 81943907
300 قلاده سگ در آغوش حمایت و مهربانی!

زنجان -ایرنا - قریب به 300 قلاده سگ ولگرد و بی صاحب درمركز 'حامیان حیوانات سار' زنجان، نگهداری می شوند و در واقع این سگ ها كه زمانی بی پناه بودند حال در آغوش حمایت و مهربانی قرار دارند.

هرچند وجود سگ های ولگرد در اطراف و سطح شهرها، دغدغه، نگرانی و ترس شهروندان از گازگرفتگی و ابتلا به بیماری های مشترك همانند هاری و كیست هیداتیك را موجب می شود اما با این حال این حیوانات كه به وفادار بودن شهرت دارند به عنوان موجودی زنده، حق حیات دارند و باید از حقوق خاص نسبت به خود برخوردار باشند.
مدت زمانی است كه مكانی به نام مركز حامیان سار از سوی سارا فرقانی كه زنجانی بوده و در آلمان زندگی می كند در بیرون از شهر زنجان ایجاد شده است تا این حیوانات بتوانند در محیطی امن و آرام و به دور از آزار و اذیت ها و گرسنگی و بیماری، زیست كنند.
زهرا فاتحی، سعیده نوروزی و زهرا شهبازی، این مركز را از حدود یك و نیم سال پیش به هر نحو ممكن و با كمك های نقدی سارا فرقانی سرپا نگه داشته اند تا مردم و دستگاه های مسئول یقین بدانند كه كشتار راه جمع آوری سگ های ولگرد از محیط پیرامون زندگی انسان ها نیست.
مدیر مركز حامیان حیوانات سار زنجان گفت: نگهداری و بازپروری سگ های ولگرد فارغ از نوع و نژاد در این مركز خاص، آسیب ها و تهدیدها را نسبت به این حیوانات به حداقل نزدیك تر كرده است تا با خیالی آسوده به زندگی طبیعی خود كه از حقوق اولیه آنها محسوب می شود در این پناهگاه امن و آرام ادامه دهند.
زهرا فاتحی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماهیانه نزدیك 80 میلیون ریال هزینه صرف نگهداری این تعداد سگ ولگرد اعم از تغذیه، دارو، واكسن، دستمزد كارگر و دامپزشك، جراحی و عقیم سازی، در این مركز می شود و با توجه به بالا بودن هزینه ها ضرورت دارد مسئولان دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها در این خصوص ما را یاری دهند تا سگ های ولگرد بیشتری مورد پذیرش قرار گیرند.
وی، وسعت این مركز را پنج هزار مترمربع اعلام و اظهار كرد: ضایعات مرغ مخلوط با برنج، سیب زمینی، هویج و نان خشك در دیگ های بزرگ پخته می شود و روزانه طی یك وعده به مصرف سگ های موجود در این مركز می رسد و در نوبت صبح نیز فقط به سگ توله ها، كته ماست داده می شود.
فاتحی افزود: این مركز كه دور تا دور آن با فنس محصور شده، دارای اتاق جراحی است كه به منظور كنترل جمعیت سگ های ولگرد، توسط دامپزشك، عقیم شده و هفته ای یك یا دو جلسه ویزیت می شوند و در صورت نیاز نیز آمپول های لازم ازجمله آنتی بیوتیك به آنان تزریق می گردد.
وی اظهار داشت: متاسفانه هزینه ها رو به افزایش است و دست اندركاران این مركز در تهیه مایحتاج ضروری برای این سگ ها با مشكل مواجه هستند و از مردم زنجان درخواست می شود روزهای جمعه از ساعت 11 صبح تا 17 عصر به این مركز مراجعه و نسبت به تحویل نان خشك و ضایعات گوشتی ازجمله ضایعات مرغ، ما را در این كار خیر یاری دهند تا با دلگرمی و انگیزه بهتر و بیشتری كارها تداوم یابد.
مدیر مركز حامیان حیوانات سار گفت: هدف ما از این كار خیرخواهانه كه به حتم رضای خداوند منان را نیز موجب می شود جمع آوری سگ های ولگرد و در نتیجه افزایش امنیت مردم است تا مورد هجوم و گزش قرار نگیرند.
فاتحی افزود: تمام سگ های جمع آوری شده در این مركز پس از عقیم شدن، گوشواره نصب می شود تا تشخیص داده شود كه مورد عمل جراحی قرار گرفته اند و از طرفی نیز نشان از سالم بودنشان باشد.
وی تصریح كرد: متاسفانه این مركز فاقد وسایل زنده گیری سگ های ولگرد ازجمله سلاح بیهوشی است و این كار را برای جمع آوری سخت و خطرآفرین كرده است.
مركز حامیان حیوانات سار در كیلومتر شش جاده قدیم زنجان - تهران و در نزدیك روستا دیزج آباد (معروف به روستای دیزه) واقع است و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد در مكانی امن و ایمن كار خوب و ارزشمندی است.
زعفر افشار افزود: با این كار و همچنین عقیم سازی سگ های ولگرد، جمعیت اینگونه سگ ها كنترل شده و كاهش می یابد و برای جمع آوری و زنده گیری آنها نیز می توانند از شهرداری كمك بگیرند.
وی اظهار داشت: یك مركز نگهداری سگ نیز در جاده زنجان - بیجار، وجود دارد كه در كاهش جمعیت سگ های رها شده در اطراف و سطح شهرها تاثیر بسزایی دارد.
علاقه مندان به حمایت از این حیوانات می توانند كمك های نقدی خود را به شماره حساب 6274121940010887 نزد بانك اقتصاد نوین به نام مركز حمایت از حیوانات سار واریز كنند.
597//1352/6085
۰ نفر