۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81940136
T T
۰ نفر
هزینه پایین تر ساخت قطار سریع السیر در ایران، صدای اندونزی را درآورد

كوالالامپور- ایرنا – تفاوت هزینه ساخت خط آهن سریع السیر در اندونزی با ایران توسط سرمایه گذاران چینی مورد اعتراض مقامات جاكارتا قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه 'رپوبلیكا' اندونزی روز جمعه اعلام كرد ساخت قطار سریع السیر در مسیر شهر 'جاكارتا' پایتخت تا 'باندونگ' توسط سرمایه گذاران چینی، گران تر از پروژه قطار سریع السیر در ایران درآمد.
به نوشته این روزنامه، 'یوسف كالا' معاون رئیس جمهور اندونزی، گفت كه در این مورد و تفاوت هزینه های ساخت پروژه و تایید اطلاعات با سفیر چین صحبت كرده است.
وی گفت كه دولت اندونزی در پروژه قطار جاكارتا – باندونگ تضمین نمی دهد.
یك شركت چینی و كنسرسیومی از شركت های اندونزی مهرماه امسال قراردادی 5.5 میلیارد دلاری برای ساخت نخستین راه آهن سریع السیر در كشوری كه بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا را یدك می كشد، امضا كردند.
این خط آهن 160 كیلومتری، جاكارتا پایتخت اندونزی را به 'باندونگ' وصل می كند تا بخشی از برنامه 'جوكو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی برای تعمیر اساسی زیرساخت این كشور مجمع الجزایری و جذب سرمایه گذاران نتیجه دهد.
بانك دولتی توسعه چین 75 درصد از بودجه این طرح را برعهده گرفته و بقیه آن را شركت راه آهن چین و كنسرسیوم اندونزی تامین می كنند و دولت تضمینی در این زمینه ارائه نكرده است.
'زی فنگ' سفیر چین در اندونزی نیز تایید كرد در مورد این طرح روز گذشته با معاون رئیس جمهور اندونزی مذاكره كرده است.
وی گفت كه اطلاعات پروژه قطار سریع جاكارتا به باندونگ كه توسط سرمایه گذاران چینی اجرایی می شود هزینه بسیار بیشتری نسبت به طرح قطار سریع السیر در ایران دارد.
'رپوبلیكا' نوشت: ساخت قطار سریع السیر اندونزی با مسافت 160 كیلومتر پنج میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه دارد، در حالی كه برای ساخت قطار سریع السیر در ایران با مسافت 400 كیلومتر تنها دو میلیارد و 730 میلیون دلار هزینه می شود.
هر دو پروژه توسط شركت راه آهن چین ساخته می شود.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان