۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81937646
T T
۰ نفر
توسعه بخش كشاورزي گلستان نيازمند برنامه هدفمند و حمايت

گرگان - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي گرگان با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي حوزه كشاورزي گلستان گفت: توسعه اين بخش نيازمند ارائه برنامه هدفمند و حمايت هاي لازم است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، رمضان بهرامي در نشست ستاد تعذيه گياهي استان گلستان با محوريت حمايت اتاق گرگان ازتوليد و تجارت كودهاي شيميايي آلي و ارگانيك، با بيان اينكه بخش دولتي در استان همگام با بخش خصوصي كشور است، اظهار داشت: بايد از طريق ارتباط با دولت و وزارتخانه‌ها، بتوانيم ميزان حمايت دولت از بخش خصوصي بويژه در حوزه كشاورزي را افزايش دهيم.
وي افزود: اكنون بيش از 135هزار بهره بردار كشاورزي در گلستان وجود دارد كه اين نشان از ظرفيت خوب استان در حوزه كشاورزي است.
بهرامي همچنين نقش شركت خدمات حمايتي كشاورزي را در توزيع به موقع، نظارت جدي و اصولي و حل مشكل كشاورزان در حوزه توليد تاثيرگذار دانست و افزود: مصرف نهاده ها و كودهاي تقلبي تاكنون خسارت هاي جبران ناپذيري به محيط زيست، خاك و كشاورزان وارد كرده است.
وي به پيامدهاي ناشي از مصرف كود تقلبي و بي كيفيت اشاره كرد و يادآور شد: مصرف اين گونه كودهاي به انسان، خاك و كيفيت و كميت محصولات توليدي آسيب وارد مي كند.
بهرامي با اشاره به اينكه گندم مهم ترين محصول توليدي استان به شمار مي رود، افزود: طبق يك سنت ديرينه برخي از كشاورزان منطقه پس از برداشت گندم ، براي آماده كردن زمين به منظور كشت بعدي اقدام به آتش زدن كاه و كلش به جامانده در مزرعه مي كنند كه اين اقدام نيز به خاك آسيب وارد مي كند.
براساس اعلام اتاق بازرگاني گرگان وي با تاكيد بر اينكه نخستين قدم براي كاربرد صحيح مديريت بقاياي گياهي فرهنگ سازي و گسترش روش هاي جايگزين است، گفت: اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي گرگان آمادگي دارد كه حمايت همه جانبه در زمينه فرهنگ سازي امور كشاورزي استان را انجام دهد.

* كشاورزي گلستان ظرفيت خوبي براي تامين نيازهاي وارداتي كشور قزاقستان است
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي گرگان همچنين گفت: اكنون بخش زيادي از محصول هاي مصرفي مردم كشور قزاقستان وارداتي است كه اين نياز مي تواند با افزايش ارتباط بين دو كشور از محصول هاي زراعي توليدي گلستان تامين شود.
هم اينك قزاقستان در آسياي ميانه پنجمين كشور مقصد صادرات از گلستان است و درهشت ماه نخست امسال حدود چهار ميليون دلار كالا از گلستان به اين كشور صادر شده است.

*وضعيت معيشت كشاورزان مناسب نيست
رئيس كميسيون كشاورزي اتاق گرگان نيز گفت: در راستاي افزايش بهره وري توليدات، فرهنگ سازي در راستاي رقابت پذيري محصولات كشاورزي بايد مورد توجه قرار گيرد.
امير يوسفي افزود: واردات كالاهاي بي كيفيت به استان باعث مي شود تا توليد كنندگان داخلي توان رقابت نداشته و اين موضوع بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي همچنين پوشش هاي حمايتي توسط بخش هاي اجرايي را يكي از گزينه هاي مناسب براي رشد توليد بيان كرد.
يوسفي با اشاره به ظرفيت بالاي استان گلستان در توليد محصولات كشاورزي و موقعيت راهبردي آن، گفت: با همدلي و همكاري مسئولان مرتبط و نظارت كيفي مي توان توسعه توليد و افزايش بهره وري در بخش كشاورزي استان را شاهد بود.
وي اضافه كرد: آمارها و تحقيق هاي انجام شده نشان دهنده اين موضوع است كه وضعيت معيشت كشاورزان استان در شرايط مناسبي قرار ندارد و بايد اين مشكل ريشه يابي و رفع شود.
يوسفي افزود: با توجه به اهميت توليد باكيفيت محصولات بايد برنامه كاربردي با هدف توسعه استان در بخش كشاورزي تهيه و اجرايي شود.
استان مرزي گلستان در شمال ايران قرار دارد و با توليد 70 نوع محصول زراعي و باغي از قطب هاي مهم كشاورزي كشور به شمار مي رود.
طبق گزارش جهادكشاورزي گلستان، به طور ميانگين در هر سال زراعي در اين استان افزون بر 4ميليون تن محصول زراعي و باغي توليد مي شود.
سالانه افزون بر 650 هزارهكتار از اراضي استان گلستان به كشت محصولات مختلف اختصاص دارد كه گندم با بيش از 390 هزار هكتار و توليد بالغ بر يك ميليون تن از مهمترين اين توليدات است.
نشست ستاد تغذيه گياهي استان گلستان با هدف بررسي عملكرد ستاد تغذيه گياهي در خصوص كنترل كيفيت و توزيع كود، ‌كارگروه كنترل و نظارت منطبق با برنامه هاي ابلاغ شده، ارائه نظرها در خصوص اجراي آيين نامه كنترل كيفي انواع مواد كودي در كشور و طرح نظرات بخش خصوصي در رابطه با توليد و تجارت كودهاي شيميايي، آلي زيستي و ارگانيك برگزار شد.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها