۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰
کد خبر: 81936010
T T
۰ نفر
130 ميليارد ريال صرفه جويي دارويي در بيمارستان هاي شيراز تحقق يافت

شيراز- ايرنا - رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اجراي برنامه جامع كاهش مصرف دارو در بيمارستان هاي شيراز را ياد آور شد و گفت: با اجراي اين برنامه شاهد كاهش قابل توجه مصرف دارو و صرفه جويي دارويي به ميزان 130 ميليارد ريال تنها در بخشي از بيمارستان هاي شيراز هستيم.

دكتر محمد هادي ايمانيه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: تأكيد ما بر كاهش مصرف دارو است كه خوشبختانه پيگيري هاي خوبي صورت گرفته و برنامه كاهش مصرف دارويي كه در شيراز اجرا مي شود، در حال كشوري شدن است كه بتواند الگويي براي سراسر كشور باشد.
وي ادامه داد: براي تجويز هرچه منطقي تر دارو در بيمارستان هاي كشور و آشنايي داروسازان بيمارستاني با نحوه تدوين و اجراي برنامه هاي دارويي تعيين شده، نخستين كارگاه كشوري تدوين و اجراي برنامه هاي دارويي در بيمارستان ها امسال در شيراز برگزار شده است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اضافه كرد : اين كارگاه ها با هدف تجويز منطقي تر داروها در بيمارستان هاي كشور و آشنايي داروسازان بيمارستاني با شيوه نامه هاي درماني، پيرامون تجويز داروهاي پرهزينه و پر مصرف، برگزار مي شود.
وي ادامه داد: بر همين اساس، كميته اي با عنوان تجويز و مصرف منطقي دارو و فرايندهاي سلامت محور راه اندازي شده كه با توجه به فعاليت هاي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، اين دانشگاه به عنوان دبيرخانه مركزي انتخاب شده است .
دكتر ايمانيه با بيان اينكه اين طرح براي نخستين بار در دانشگاه علوم پزشكي شيراز، اجرا شده گفت: براي به سامان رساندن مصرف دارو در بيمارستان ها ، تمامي بيمارستان هاي استان فارس، 10 داروي گران قيمت، پرهزينه و پر مصرف كه در هر بيمارستان، با توجه به خدمات و نوع درمان بيماران، متفاوت است و همه آن ها شاخصه گران بودن و پر مصرف بودن را دارند، به دانشگاه معرفي كردند .
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اشاره به نتيجه اين كار كه در نهايت از مجموع موارد ارسالي، 10 دارو به عنوان پرهزينه ترين و پرمصرف ترين داروها در استان تعيين شده است، ادامه داد: هم اكنون، شيوه نامه هاي دارويي براي اين داروها نوشته و به بيمارستان ها ابلاغ شده و در حال اجرا است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز همچنين از بهره برداري از 700 تخت بيمارستاني جديد در شيراز تا پايان سال خبر داد و گفت: كمبود تخت بيمارستاني در شيراز و برخي از شهرستان ها مشكلات زيادي را به همراه داشته كه اميدواريم بتوانيم با بهره برداري از اين تعداد تخت، اين مشكلات را تا حدودي كاهش دهيم.
ايمانيه، افزود: رسيدگي بيشتر به اورژانس بيمارستان ها و ساماندهي اورژانس بيمارستان هاي پرازدحام شيراز مانند بيمارستان نمازي و شهيد فقيهي در حال پيگيري است و از سوي ديگر اميدواريم كه تا پايان سال بتوانيم تخت هاي 35 مراكز زايمان طبيعي را به بهره برداري برسانيم.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز به آغاز ساخت كلينيك هاي ويژه در شيراز اشاره كرد و افزود: 13 كلينيك ويژه در دست ساخت داريم كه مي تواند باعث دسترسي بيشتر مردم به خدمات بهداشتي و درماني شود.
6113 /1876

سرخط اخبار استان‌ها