۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81929736
T T
۰ نفر
تولید آبزیان در استان كرمان به بیش از دو هزار تن می رسد

كرمان - ایرنا - مدیر شیلات استان كرمان گفت: تولید آبزیان در این استان تا سال آینده به دو هزار و 30 تن افزایش می یابد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی كرمان رها ابوالقاسمی در سمینار علمی - تخصصی مدیریت تغذیه و بهداشت آبزیان افزود: تولید آبزیان این استان در سال جاری در حوزه ماهیان سردآبی و گرم آبی به ترتیب 670 و 550 تن است.
وی ادامه داد: تولید آبزیان استان كرمان و ماهیان زینتی در سال جاری یك میلیون و 500 هزار قطعه، پنج تن ماهی خاویاری و 10 تن آرتیما در قالب تولید یك تن سیست خشك، چهار تن منجمد و پنج تن بیوماس زنده بوده است.
وی گفت: تولید آبزیان استان كرمان در سال جاری در مجموع نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد افزایش داشته است.
مدیر شیلات كرمان افزود: رقم تولید آبزیان این استان در سال جاری با برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به هدف گذاری سال آینده به دو هزار و 30 تن خواهد رسید.
وی تصریح كرد: فعال كردن حدود 10 درصد از منابع آبی كرمان در راستای آبزی پروری، توان تولید آبزیان این استان را به بیش از پنج هزار تن می رساند.
وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه شیلات استان كرمان مبتنی بر محور اقتصاد مقاومتی و بر همین اساس طرح ریزی شده است.
وی گفت: تنوع اقلیمی در این استان، تولید انواع آبزیان بخصوص ماهیان سردآبی، گرمابی، خاویاری، زینتی و آرتمیا را بعنوان گونه های شاخص آبزیان آبهای شور كرمان امكان پذیر كرده است.
وی به خشكسالی های اخیر در استان كرمان اشاره و تصریح كرد: بیش از 95 درصد آب برداشتی از سفره های آب زیرزمینی در كرمان معادل 6.6 میلیارد مترمكعب در حوزه كشاورزی مصرف می شود.
ابوالقاسمی ادامه داد: برنامه ریزی به منظور توسعه آبزی پروری در كنار سایر فعالیت های كشاورزی در زمان خشكسالی بسیار مهم است.
وی اظهار كرد: وجود آبهای شور و بدون استفاده در كشاورزی، امكان تولید و پرورش آرتیما را در برخی از شهرستان های استان كرمان مانند زرند، كرمان، راور، رفسنجان و انار امكان پذیر كرده است.
وی گفت: بزرگترین مزرعه تولید و پرورش آرتمیای كشور در شهرستان رفسنجان فعال است.
وی با اشاره به اینكه نیاز سالانه كشور در زمینه پرورش آرتمیا بین 25 تا 30 تن است بیان كرد: استان كرمان به تنهایی قادر است بیش از 70 درصد نیاز كشور به سیست آرتمیا را برطرف كند.
سمینار علمی - تخصصی مدیریت تغذیه و بهداشت آبزیان با حضور پرورش دهندگان آبزیان، مروجین، كارشناسان و كاركنان مدیریت شیلات استان كرمان برگزار شد.
آرتمیا جانداری است سخت‌ پوست كه در آبهای شور زندگی می كند و در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان 16 شهرستان استان را زیر پوشش دارد. جنوب كرمان با هفت شهرستان دارای سازمان جهاد كشاورزی مستقل است.
7429/3029

سرخط اخبار استان‌ها