۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴
کد خبر: 81925750
T T
۰ نفر

مسئولان مشكلات نابینایان را ببینند

۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴
کد خبر: 81925750
مسئولان مشكلات نابینایان را ببینند

تهران- ایرنا - رییس فدراسیون ورزش های نابینایان و كم بینایان گفت: اگر چه نابینایان قادر به دیدن مسئولان كشور و حوزه ورزش نیستند اما مسئولان كه می توانند و باید نابینایان و مشكلات آنان را ببیند.

'محمد رضا مظلومی' در نشستی با حضور سردبیر و خبرنگار گروه ورزشی ایرنا به گفته های رییس جمهوری در نخستین سخنرانی پس از انتخابات سال 92 اشاره كرد و افزود: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین سخنرانی خود گفت كه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به معلولان و نابینایان خواهد داشت. اگر چه منظوررییس جمهوری عموم معلولان و نابینایان كشور بود اما ورزشكاران نابینا و معلول بیش از همه منتظر تحقق این وعده دولت یازدهم هستند. البته آنان تقاضای زیادی ندارند بلكه خواهان دریافت حداقل ها هستند و می خواهند در ورزش به تامین حداقل ها برای آنان توجه شود.
رییس فدراسیون ورزش های نابینایان خاطرنشان كرد:‌‌ هر قدر نابینایان و معلولان برای حضور در عرصه های مختلف اجتماع و حوزه های مختلف ورزشی با مشكل مواجه هستند، مشكلات زنان نابینا به دلایل عدیده از جمله مشكلات فرهنگی چندین برابر است كه در سایه حمایت مسئولان كشور، می توان شاهد كاهش این مشكلات بود.
مظلومی با ذكر حكایتی،گفت: نابینایی در شب با چراغی از گذری می گذشت، از وی پرسیدند تو مگر می بینی كه برای روشن شدن راهت چراغ برداشته ای ؟ در پاسخ گفت كه؛ نه هیچ نمی بینم اما این چراغ برای این است كه دیگران من و نابیناییم را ببینند.
رییس فدارسیون ورزش های نابینایان افزود: ‌فعالیت نابینایان و تردد آنان در سطح شهر برای انجام امور مختلف، با توجه به شرایط موجود دركشور بسیار سخت و پر مخاطره است و در این میان رفت و آمد ورزشكاران نابینا به مراكز و اماكن ورزشی نیز بسیار سخت انجام می شود به ویژه وقتی این اماكن ویژه و خاص نابینایان طراحی نشده باشد و ورزشكار نابینا هیچ همراهی نداشته باشد.
مظلومی فقر حركتی در نابینایان را یكی از مشكلات این قشر از جامعه دانست و گفت:‌ متاسفانه فرهنگ حمایت و همراهی با افراد نابینا در كشور ما هنوز نهادینه نشده ، این درحالی است كه در بسیاری از كشورهای جهان امكانات شهری در حوزه های مختلف به گونه ای طراحی شده كه استفاده از آنان برای نابینایان به سادگی میسر شده است و در برخی كشورها از جمله آلمان با رایگان كردن استفاده از اماكن ورزشی برای كسانی كه نابینایان را به این اماكن هدایت و همراهی می كنند،‌میزان مشاركت افراد سالم با نابینایان را افزایش داده اند و این مساله مانع از فقر حركتی در نابینایان و ورزشكاران خاص می شود.

** رشته ای با سهمیه پارالمپیك اما بدون زمین استاندارد برای تمرین
رییس فدراسیون ورزش های نابینایان و كم بینایان با اشاره به در پیش بودن رقابت های پارالمپیك و وضعیت ورزشكاران نابینای ایران برای حضور در این رویداد بین المللی گفت: اگر به دنبال كسب مدال در پارالمپیك هستیم باید امكانات و شرایط مناسب برای تمرین تیم های ملی را فراهم كنیم . این در حالی است كه تیم فوتبال پنج نفره كه امسال برای نخستین بار توانست سهمیه پارالمپیك كسب كند حتی یك زمین استاندارد برای تمرین ندارد.
مظلومی با بیان این كه ورزشكاران نابینا در سه رشته فوتبال پنج نفره ،‌دوومیدانی و جودو سهمیه پارالمپیك كسب كرده اند، گفت:‌ با توجه به مشكلات مالی كه با آن مواجهیم كمترین بازی های تداركاتی را برای ورزشكاران این رشته ها در نظر گرفته ایم اما امیدواریم با حمایت بیشتر مسئولان و تلاش ورزشكاران بتوانیم نتایج خوبی در پارالمپیك 2016 ریو كسب كنیم .
وی ادامه داد: در فوتبال پنج نفره مسابقات پارالمپیك هشت كشور آرژانتین ، روسیه ، برزیل ، تركیه ،‌چین ،‌مراكش ، مكزیك و ایران حضور دارند و با وجود اینكه ایران نخستین دوره حضورش در پارالمپیك را تجربه می كند اما هدف ما ایستادن در جمع چهار تیم برتر این رشته است .
رییس فدراسیون ورزش های نابینایان و كم بینایان افزود:‌ دعوتنامه هایی از سوی كشورهای تركیه ، برزیل و آلمان برای حضور در تورنمنت و اردوی مشترك برای تیم ملی فوتبال پنج نفره داشته ایم و كمیته ملی پارالمپیك قول اعزام تیم به یكی از تورنمنت های بین المللی برزیل یا آلمان را داده است .
وی خاطرنشان كرد:‌ فدراسیون نابینایان نیز به منظور آماده سازی هر چه بیشتر تیم فوتبال پنج نفره هزینه حضور در یك تورنمنت بین المللی دیگر را فراهم خواهد كرد و این هزینه ها یا از اعتبارات فدراسیون و یا با جذب یك حامی مالی خیر و نیكوكار تامین می شود.
وی گفت:‌ 12 مرحله اردو برای آماده سازی تیم ملی فوتبال پنج نفره در نظر گرفته شده است كه تمرینات آنان از 22 دی ماه به صورت یك هفته تمرین و یك هفته استراحت ادامه خواهد یافت و برگزاری اردوهای بیش از این با توجه به قوای بدنی ورزشكاران امكانپذیر نیست .
مظلومی درمورد سهمیه دوومیدانی كاران نابینا گفت:‌ تاكنون دو سهمیه كسب كرده ایم و شانس كسب دو تا سه سهمیه دیگر نیز تا خرداد 95 وجود دارد ‌كه برای این ورزشكاران نیز مسابقات تداركاتی و اردوهای آماده سازی در نظر داریم .
به گفته وی برنامه آماده سازی و مسابقات تداركاتی نیز برای سه جودو كار نابینای كشور طراحی و پیش بینی شده است و این برنامه ها به زودی آغاز خواهد شد.

**افزایش 20 درصدی اعتبار درخواستی فدراسیون نابینایان
رییس فدراسیون ورزش های نابینایان گفت :‌سال گذشته ما با توجه به برنامه ها و تقویم فدراسیون درخواست اعتباری 60 میلیارد ریالی كردیم اما وزارت ورزش با پرداخت یك سوم این اعتبار موافقت كرد .
وی ادامه داد:‌ اعتبار درخواستی فدراسیون برای سال آینده ( 95 ) 20 درصد افزایش یافته است و امیدوارم با توجه به مشكلات ورزش نابینایان و كم بینایان با پرداخت این اعتبار موافقت شود.
به گفته مظلومی جذب حامی مالی برای ورزش نابینایان به دلیل نداشتن پخش تلویزیونی و امكان تبلیغاتی بسیار سخت است و براین اساس این حوزه حمایت بیشتر مسئولان ورزشی را می طلبد.
رییس فدراسیون ورزش های نابینایان خاطرنشان كرد:‌اگر چه وزارت ورزش با اعتبارات درخواستی فدراسیون در سال 94 موافقت نكرد اما تاكنون اعتبارات مصوب برای فدراسیون طبق زمان بندی تعیین شده به صورت منظم پرداخت شده كه شایسته قدردانی است.
به گفته وی در دوسالی كه از حضور محمود گودرزی به عنوان وزیر ورزش و جوانان در این وزارتخانه می گذرد ، همیشه اعتبارات تخصیصی به فدراسیون ها در زمان تعیین شده پرداخت شده است .
رییس فدراسیون ورزش های نابینایان در پایان این گفت و گو با اشاره به اینكه این فدراسیون متولی هشت رشته ورزشی برای نابینایان است و توانایی راه اندازی دو رشته دیگر برای آنان را دارد ،‌گفت:‌به دلیل نداشتن اعتبار كافی امكان برگزاری اردوهای آماده سازی برای این هشت رشته ورزشی وجود ندارد . همچنین به دلیل نداشتن امكانات لازم در كشور و محدودیت اعتباری نمی توانیم دو رشته تكواندو و بولینگ و بیلیارد نابینایان را راه اندازی كنیم .
ورزشی **1828** 1701
۰ نفر