۸ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81898821
T T
۰ نفر
افخم استوارنامه اش را تسلیم پادشاه مالزی كرد

كوالالامپور – ایرنا – 'مرضیه افخم' نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی و سفیر جدید ایران در مالزی روز سه شنبه در یك مراسم رسمی استوارنامه اش را تسلیم پادشاه این كشور جنوب شرق آسیا كرد.

به گزارش ایرنا، افخم كه 25 آذر ماه وارد كوالالامپور شد امروز (سه شنبه) همزمان با ولادت پیامبر اكرم (ص) و آخرین روز از هفته وحدت در كاخ 'ایستانا نگارا' كوالالامپور پایتخت این كشور جنوب شرق آسیا استورنامه خود را تسلیم 'عبدالحلیم معظم شاه' پادشاه یا 'یانگ دی پرتوان آگونگ' كرد.
افخم سخنگوی سابق وزارت امور خارجه نخستین زن بعد از انقلاب اسلامی است كه برای تصدی سفارت كشورمان در كشور مالزی منصوب شده و 'نمادی از توانمندی بانوان' ایران است.
'محمد جلال فیروزنیا' سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران كه 23 آذر سال 1391 استوارنامه اش را تقدیم پادشاه مالزی كرده بود بیش از 13 ماه پیش در پایان ماموریت خود به ایران بازگشت و افخم جایگزین وی شد.
افخم كه روزنامه 'مالای میل' معرفی وی به عنوان سفیر كشورمان در مالزی را 'انتصاب تاریخی' توصیف كرد، از آغاز دوره جدید در روابط تهران – كوالالامپور خبر داد و بر توسعه مناسبات با مالزی به عنوان 'یك كشور دوست مسلمان' تاكید كرد.
همراه سفیر ایران در مالزی سفیران زامبیا، گامبیا، سوئیس، مالدیو، پرو، افغانستان و كوبا استوارنامه خود را تقدم سلطان ایالت كداح و پادشاه وقت مالزی كردند كه از دسامبر سال 2011 این سمت را در اختیاردارد.
'عبدالحلیم معظم شاه' چهاردهمین پادشاه مالزی و مسن ‌ترین فردی است كه به مقام پادشاهی این كشور رسیده است و 'مرضیه افخم' نخستین زنی است كه پس از انقلاب اسلامی به عنوان بلندپایه ترین دیپلمات ایران در یك كشور خارجی منصوب شده است.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان