۷ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴
کد خبر: 81897437
T T
۰ نفر
كشف آثار 70 هزارساله در كردستان

تهران - ایرنا - كاوش های باستان شناسی در غارها و پناهگاه های سنگی دره رودخانه سیروان در استان كردستان به كشف آثار شكارگران عصر سنگ وغارنشینان اولیه منجر شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فریدون بیگلری سرپرست تیم باستان شناسی با اعلام این خبر گفت : كشف آثاری از چنددوره پارینه سنگی دركردستان نشان می دهد كه شكارگران اولیه از پیش از چهل هزار سال پیش تاحدود دوازده هزارسال پیش در دره رودخانه سیروان می زیستند.
بنا به گفته سرپرست این تیم باستان شناسی آثار یافت شده شامل ابزارهای سنگی ، استخوان حیوانات شكار شده و بقایای اجاق است كه مربوط به دوره های پارینه سنگی میانی ، پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.
بیگلری افزود:این مجموعه غار و پناهگاه در امتداد ردخانه سیروان و نزدیك روستای ناو در شهرستان سروآباد واقع شده اند و كاوش های انجام شده در سه مكان باعث كشف این بقایای مهم شده است.
وی گفت : برای نخستین باراطلاعات ارزشمندی از شیوه زندگی ،شكار و فرهنگ های ابزارسازی این جوامع اولیه شكارگر و گردآورنده خوراك را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.
به گفته این باستان شناس یكی از یافته های مهم دراین فصل از پژوهش های میدانی شناسایی و كاوش یك پناهگاه صخره ای بنام ' مرو' با آثاری از دوره پارینه سنگی میانی است كه احتمالا بین چهل تا بیش از هفتادهزار سال قدمت دارد.
بیگلری گفت :بررسی های اولیه بقایای جانوری نشان می دهد كه ساكنان این پناهگاه دركوهستان شاهو و ارتفاعات مشرف به دره سیروان به شكاربزكوهی و احتمالا قوچ می پرداختند كه بقایای سنگواره آن ها با آثار سوختگی و شكستگی همراه با ابزارهای سنگی ،كشف شده است.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه سنگواره انسان های این دوره در غارهای بیستون و شانیدر یافته شده ، ساكنان این دوره منطقه نیز احتمالا ازنوع انسان نئاندرتال بوده اند كه در حدود چهل هزار سال پیش نسل آنها منقرض شده است.
به گفته بیگلری با انقراض این انسان ، انسان هوشمند جدید وارد منطقه شده كه آثار سكونت آنها در دو مكان دیگر درهمین ناحی یافت شده است.
كاوش های باستان شناسی غارهای رودخانه سیروان با مجوز سیدمحمدبهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

** ارایه بیش از 80مقاله به نخستین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار
تاكنون 84مقاله به نخستین همایش میراث فرهنگی و گردشگری كه اواخر این ماه برگزار می شود ارایه شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،این مطلب را عبدالكریم شادمهر دبیرشورای سیاست گذاری همایش در نشست این شورا كه به ریاست سیدمحمد بهشتی رئیس شورای سیاست گذاری همایش برگزار شد اعلام كرد.
وی با اشاره به موضوع چكیده مقاله های دریافتی توسط دبیرخانه همایش افزود:از 84مقاله ارایه شده 76مقاله به داوران ارایه شده كه 64مقاله مورد ارزیابی قرار گرفته است. وی آخرین مهلت ارسال مقالات را تا 15دی ماه اعلام كرد.
همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار برای بررسی راهكارهای توسعه و تعامل بین متولیان میراث فرهنگی و توسعه پایدار به ویژه آمایش سرزمین توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در روزهای 23و24دی ماه برگزار می شود.
وی خاطر نشان كرد : محورهای این همایش كه برای نخستین بار برگزار می شود میراث فرهنگی توسعه پایدار و مدیریت آب ،میراث فرهنگی توسعه پایدار وگردشگری ، میراث فرهنگی توسعه پایدار و آمایش زمین ، میراث فرهنگی توسعه پایدارصلح و وفاق ملی و میراث فرهنگی توسعه پایدار و هویت است .
فراهنگ 1085**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ