۱ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۳۵
کد خبر: 81889774
T T
۰ نفر

ساخت كوچكترین حسگر حرارتی جهان

۱ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۳۵
کد خبر: 81889774
ساخت كوچكترین حسگر حرارتی جهان

تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند كوچكترین حسگر حرارتی جهان را ساختند كه قادر است با استفاده از امواج رادیویی شبكه بی‌سیم شارژ شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا ازپایگاه اینترنتی بی‌جی آر، این حسگر به سبكی یك دانه شن است و اندازه آن فقط دو میلیمتر مربع است. این حسگر نیازی به اتصال فیزیكی به منبع تغذیه ندارد و از طریق امواج رادیویی شبكه‌های بی‌سیم شارژ می‌شود و از طریق‌‌ همان امواج نیز ارتباط برقرار می‌كند.
این حسگر یك آنتن دارد كه انرژی را از منبع دریافت و ذخیره می‌كند. هنگامی كه انرژی به حد كافی رسید روشن می‌شود، دما را اندازه‌گیری می‌كند و یك سیگنال ارسال می‌كند.
این سیگنال برحسب دمای اندازه‌گیری شده، فركانسی خاص دارد كه دما از روی آن تشخیص داده می‌شود.اما این حسگر هنوز برای ورود به بازار كاملا آماده نیست زیرا PREMISS در حال حاضر فقط می‌تواند داده‌ها را تا حدود دو ونیم سانتی‌متر ارسال كند.
دكتر هائو گائو مدیر پروژه PREMISS می گوید، بهبود عملكرد این سیستم برای استفاده در مسافت‌های بیشتر دور ازدسترس نیست.در مدت یك سال می‌توان این فاصله را به بیش از یك متر افزایش داد و در ‌‌نهایت این حسگر قادرخواهد بود داده‌ها را تا بیش از پنج متر ارسال كند.
نكته مهم‌تر این كه محققان عقیده دارند این فناوری را می‌توان در حسگرهای حركت، نور، رطوبت، و دیگر موارد نیز به كار برد.
پروفسور پیتر بالتوس از دانشگاه صنعتی آیندهوون نیز می‌گوید كه این فناوری را می‌توان برای ایجاد شبكه‌ای از حسگر‌ها استفاده كرد كه نیازی به باتری نداشته باشد و بتوان آن را روی دیوارهای یك ساختمان نصب كرد.
طبق گزارش پایگاه خبری دانشگاه آیندهوون، این ساختمان‌های هوشمند پوشیده از حسگرهایی هستند به نیازهای مختلف ساكنان پاسخ خواهند داد و طول عمر بالایی خواهند داشت. برای مثال فقط هنگامی كسی در اتاق باشد دما بالا خواهد رفت یا چراغ‌ها روشن می‌شود. این موضوع زمانی ممكن است كه سیستم به صورت بی‌سیم و بدون نیاز به باتری كار كند، در غیر این صورت در ساختمان‌های بزرگ هر روز باید باتری‌های سیستم تعویض شوند.
این حسگر همچنین قادر است زیر لایه‌ای از رنگ، گچ، و سیمان نیز عمل كند. كاربرد این نوع حسگر بسیار است، از سیستم‌های پرداخت و شناسایی گرفته تا سیستم‌های تولید صنعتی؛ این فناوری مقرون به صرفه هم خواهد بود، با تولید انبوه این حسگر‌ها قیمت آنها به حدود 20 سنت خواهد رسید.
علمی **1354**1440
۰ نفر