۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81854851
T T
۰ نفر
ترديد نماينده محيط زيست در باره احياي راه قديمي دسترسي به  علم كوه

نوشهر- ايرنا - نماينده اداره حفاظت محيط زيست چالوس در كلاردشت احياي دوباره راه دسترسي قديمي صعود به قله علم كوه را ضروري ولي در حال حاضر غير محتمل دانست .

شهرام بيگلر روز پنجشنبه به خبرنگار ايرنا گفت كه پيگيري براي جايگزيني مسير قديمي به جاي مسير كنوني ادامه دارد ، ولي احتمال به نتيجه رسيدن آن در سال جاري بعيد است .
مسير قديمي دسترسي به قله علم كوه پس از طغيان رودخانه سردابرود در سال 90 به خاطر آبگرفتگي مسدود و مسير جديد براي تردد كوهنوردان در نظر گرفته شد كه به گفته كوهنوردان و مسئولان محلي ايمن نيست .
نماينده اداره حفاظت محيط زيست در كلاردشت گفت : كوهنوردان پيش از سيل سال 90 براي صعود به قله علم كوه از منطقه وشاكين به طول حدود 400 متر آمد و شد مي كردند كه در مقابل ريزش بهمن و كوه بويژه در فصل سرد سال ايمن بود .
وي افزود : مسير دسترسي جديد كاملا خطرناك است و حتي محيطبانان منطقه نيز با نگراني در اين مسير تردد مي كنند .
بيگلر از سردآبرود به عنوان يكي از رودخانه هاي حفاظت شده در كشور ياد و ابراز اميدواري كرد كه با پي گيري هاي به عمل آمده و هم افزايي ميان ادارات محيط زيست ، منابع امور آب و منابع طبيعي ، مسير قديمي دسترسي به علم كوه دو باره بازسازي و احيا شود .
پيش از اين رئيس هيات كوهنوردي كلاردشت هم خواستار ترميم هر چه زودتر مسير قديمي شده بود .
علي فرضي به ايرنا گفته بود كه كوهنوردان هنگام تردد در مسير جديد بويژه در زمستان امنيت جاني ندارند و لازم است مسئولان با اختصاص بودجه لازم ، مسير قديمي را ترميم كنند .
وي با اشاره به سرماي زودهنگام سال جاري در منطقه ، گفت : اگر چه اين منطقه در فصل سرماي سال گذشته شاهد ريزش برف آنچناني نبود ، اما امسال هنوز فصل زمستان فرا نرسيده بيشتر دامنه هاي كوه در حاشيه راه دسترسي جديد پوشيده از برف است كه احتمال ريزش بهمن را و كوه را به همراه دارد .
فرضي در عين حال از اعلام آمادگي فدراسيون كوهنوردي براي تامين اعتبار مرمت راه قبلي خبر داده و از مسئولان ديگر دستگاه هاي دخيل بويژه محيط زيست چالوس واسته بود تا كار را هر چه زودتر به سرانجام برسانند .
بر اساس آمارهاي رسمي امسال دستكم شش هزار و 300 كوهنورد ايراني و خارجي به قلل علم كوه و تخلت سليمان در كلاردشت صعود كردند.
شهرستان تاريخي و كوهستاني كلاردشت با جمعيتي دستكم 50 هزار نفر در غرب مازندران واقع است و قله علم كوه با ارتفاع چهارهزار و 850 متر در قسمت جنوب غربي اين شهر قرار دارد.
قله علم كوه پس ازدماوند دومين قله بلند ايران به شمار مي رود كه داراي فني ترين و سخت ترين مسيرهاي سنگ نوردي و ديواره نوردي كشور است.
قله علم كوه هر سال ميزبان شمار زيادي از كوهنوردان خارجي از كشورهاي آلمان ، اتريش ، فرانسه ، چك ، آمريكا ، اسپانيا نيز است .
فصل كوهنوردي در كلاردشت از ارديبهشت ماه آغاز مي شود و تا زماني كه امكان صعود وجود داشته باشد ، ادامه مي يابد .
7078/1654