۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81851542
T T
۰ نفر
چاههای آب آشامیدنی روستاهای مازندران در حال خشك شدن است

ساری-ایرنا-معاون نظارت بر بهره برداری شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران نسبت به ادامه روند كاهش آبدهی چاههای آب آشامیدنی استان هشدار داد و گفت كه میزان آبدهی این چاهها هم اكنون به كمتر از 10 لیتر در ثانیه رسیده است.

دلاور بابازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بررسی ها نشان می دهد كه آبدهی 500 حلقه چاه عمیق آب شرب روستایی مازندران از حدود 15 لیتر در ثانیه در سال گذشته به كمتر از 10 لیتر در حال حاضر كاهش یافته است .
وی بهره برداری از چاههای عمیق آب شرب روستایی مازندران را با توجه به كاهش شدید میزان آبدهی غیراقتصادی دانست و گفت : میزان آبدهی چاههای با عمق یكصد متر باید دستكم 20 لیتر در ثانیه باشد تا بهره برداری از آن صرفه اقتصادی داشته باشد.
او افزود : در شرایط حاضر در مدار قرار داشتن چاههای عمیق روستایی با توجه به هزینه های مربوط به موتور پمپ و دیگر تاسیسات به صرفه نیست ، اما شركت آب هم چاره ای جز ادامه بهره برداری از آنها ندارد .
معاون شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران افزایش مشكل كم آبی در روستاهای پرجمعیت استان را یكی از پیامدهای كم شدن آبدهی چاهها عمیق برشمرد و گفت : تنها راه رفع این مشكل استفاده از آب پشت سد شهید رجایی و البرز است كه در حال حاضر به علت تكمیل نشدن طرح تصفیه خانه پیشرفته ، امكان پذیر نیست.
وی افزود : اگر چه سد البرز هم اكنون دارای تصفیه خانه اضطراری است به ظرفیت 300 تا 500 لیتر در ثانیه است ، اما به دلیل پیشرفته نبودن این تصفیه خانه ، با هر بارندگی در بالا دست آب سد كدر و غیرقابل شرب می شود.
بابازاده بر لزوم اجرای طرح تصفیه خانه پیشرفته برای استفاده از آب پشت سدها در مازندران تاكید كرد و گفت : در استان های دیگر از منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها استفاده می شود ، اما مازندران از این حیث فقیر است و از آبهای زیر زمینی استفاده می كنیم.
وی به ذخیره حدود 10 درصدی روان آب ها در پشت سد ها و آببندان های استان اشاره كرد و افزود : با جمع آوری این آب ها و ایجاد تصفیه خانه های پیشرفته می توان مشكلات كمبود آب شرب روستایی و شهری استان را رفع كرد.
معاون آب و فاضلاب روستایی مازندران از فرسودگی شبكه و محرومیت یك سوم از جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم به عنوان دو مشكل مهم دیگر یاد كرد و اظهار داشت : هم اكنون 30 درصد از جمعیت روستایی مازندران آب آشامیدنی سالم ندارند.
وی كمبود نیروی انسانی و منابع مالی در به كارگیری فناوری روز را هم از دیگر چالش های مهم شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران نام برد .
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد شش میلیارد و ‎ 600میلیون مترمكعب در سال است كه از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمكعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یك میلیارد و ‎ 550میلیون مترمكعب آب در بخش آب های سطحی و یك میلیارد و ‎ 350میلیون مترمكعب در بخش زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی در طول سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
مازندران حدود سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد كه حدود 47درصد آنان در بیش از سه هزارو 500روستا زندگی می كنند.
6990/1654/ 6075
۰ نفر