۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81841999
T T
۰ نفر
سوسنگرد آزاد شد

تهران- ایرنا - سال هاست كه شنیدن خبر «شهر سوسنگرد آزاد شد » برایمان یادآور روزهای رشادت، ازخودگذشتگی و ایثار بزرگ مردانی است كه برای آزادسازی وجب به وجب خاكمان از جان گذشتند.

نام سوسنگرد برایمان راوی حكایاتی است كه ما را با خود به تاریخ جنگ می برد و یادآور قهرمانی مردانی همچون «شهید اسماعیل دقایقی»، «شهیدكوهكن»، «علی تجلایی»، «شهید داوود كریمی»، و «شهید حسن باقریاست» است . اینان هر چند در میان ما نیستند اما نام و یاد این فاتحان سوسنگرد برای همیشه برایمان زنده است و زنده باقی خواهد ماند.
سوسنگرد 26 آبان سال 59 با ترك سربازان دشمن بعثی عراق به دست رزمندگان اسلام افتاد و آزاد شد.
«شهر سوسنگرد یكی از شهرهای تابع شهرستان دشت آزادگان است كه در اوایل روزهای جنگ به دست دشمن بعثی افتاد و دشمن تلاش كرد برای تصرف اهواز این شهر را در تصرف خود حفظ كند.»
در آن روزها ارتش عراق قصد داشت تا با تصرف شهر سوسنگرد از طریق جبهه میانی خوزستان به منطقه وسیع حمیدیه، سوسنگرد و بستان دست یابد اما به یاری خدا و تلاش و مجاهدت رزمندگان با شكست مواجه شد.
شهر سوسنگرد، یك روز قبل از آزادسازی با دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) كه فرمودند: «بایستی تا فردا سوسنگرد آزاد شود» به دست رزمندگان اسلام در حالی كه ارتش عراق با لشكر 9 زرهی درجنوب هویزه، شهر سوسنگرد را از جهات مختلف مورد تهدید قرار داده بودند؛ آزادسازی شد.
البته كه حضور مردم به ویژه منطقه عرب نشین و مقاوم همچون سد در برابر دشمن را هم نیز نباید نادیده انگاشت.
رزمندگان ایرانی با تكیه بر الطاف حق الهی توانستند با گردانی متشكل از یك تیپ سوم لشكر92 زرهی، رزمندگان سپاه پاسداران،نیروهای ژاندارمری سوسنگرد و گروه جنگ های نامنظم شهید چمران با ارتش دشمن كه شامل یك لشكر رزهی با سه تیپ، یك گردان نیروهای مخصوص، یك گردان پیاده، دوگردان كماندو، یك گردان شناسایی و900 نفر از افراد جیش الشعبی عراق بودند با آنان به مقابله بپردازند و به پیروزی برسند.
از آن روزها، سال ها می گذرد اما با یادآوری تاریخ جنگ هنوز هم طعم شیرین پیروزی آزادسازی خرمشهر را احساس می كنیم؛ هرچند پیروزی های كشورمان به بركت انقلاب اسلامی كم نیستند واینك ایران به قدرتی بزرگ در عرصه بین المللی بدل شده است و دنیا را بیش از بیش به این باور رسانده است كه ایران برایشان یك خطر بشمار می رود؛ ضمن اینكه همچنان این پیروزی ها را مدیون بزرگ فرماندهان و نام آوران روزهای جنگ تحمیلی و نیز مردانی هستیم كه در سنگر انقلاب اسلامی و رهبری مقتدر از نظام جمهوری اسلامی دفاع می كنند.
به پاسداشت سالروز شهر سوسنگرد همچون سال های گذشته مراسمی عصرامروز (26آبان ) با حضور مقامات لشكری و كشوری و جمعی از خانواده شهدای سوسنگرد و بازماندگان این فاتحان بزرگ در باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
یادشان گرامی و نامشان زنده.
اجتمام** 9136**1776

سرخط اخبار سیاست