۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۱۹
کد خبر: 81831720
T T
۰ نفر

هندی‌ها به دنبال بازگرداندن الماس كوه نور

۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۱۹
کد خبر: 81831720
هندی‌ها به دنبال بازگرداندن الماس كوه نور

لندن - ایرنا- گروهی از بازرگانان و هنرمندان هندی به‌صورت متحد با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی لندن، خواستار بازگرداندن الماس مشهور یك‌صد میلیون پوندی 'كوه نور' به هند شده‌اند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ایندیپندنت روز دوشنبه در گزارشی دراین خصوص نوشت: این گروه كه خودشان را 'كوه نور' می‌خوانند، می‌گویند این الماس 150 قیراطی كه در حال حاضر بخشی از جواهرات تاج ملكه انگلیس است، از خانه اصلی‌اش سرقت شده است و دولت انگلیس بایستی آن را بازگرداند.
این روزنامه افزود: 'دیوید دی سوزا' ، كه از نظر مالی از این پروندۀ قضایی را در انگلیس حمایت می‌كند، می‌گوید: «كوه نور یكی از مصنوعاتی است كه در شرایط مشكوكی از هند برده شده است.'
ایندیپندنت نوشت : 'دیوید دی سوزا'، مدعی است : 'استعمار بریتانیا نه‌تنها ثروت ملت هند را دزدید بلكه روح این كشور را هم نابود كرد.»
روزنامه ایندیپندنت اضافه كرد: 'بهومیكا سینگ' ستاره بالیوود از اعضای این گروه می‌گوید: كوه نور نه‌فقط یك الماس 105 قیراطی است بلكه بخشی از تاریخ و فرهنگ ما است و بایستی بدون هیچ‌گونه شك و تردیدی بازگردانده شود.
این روزنامه افزود: وكلای پرونده گروه 'كوه نور' می‌گویند آنها این پرونده را براساس هولوكاست فرهنگی ( بازگشت اشیاء فرهنگی) بنانهاده‌اند كه براساس آن نهادهای ملی در انگلیس می توانند اقدام به بازگرداندن اشیا سرقت شده كنند.
ایندیپندنت اضافه كرد: 'ساتیش جاكو' از شركت حقوقی 'روبریك لوئیس كینگ ' مستقر در بیرمنگام می‌گوید كه آنها ادعاهای خودشان را در چارچوب دكترین مشترك حقوق 'تجاوز به اشیاء' مطرح كرده و می‌گویند كه دولت انگلیس این الماس را سرقت كرده است .
به نوشته این روزنامه، این وكیل انگلیسی می‌گوید كه آنها همچنین مترصد طرح این پرونده در دادگاه بین‌المللی كیفری هستند.
ایندیپندنت در همین حال نوشت كه دولت انگلیس پیش ‌از این، ادعاهای مطرح شده در این خصوص را رد كرده است.
دولت انگلیس تابه‌حال درخواست‌ها برای بازگرداندن الماس كوه نور را رد كرده است و در همین راستا دیوید كامرون، نخست‌وزیر انگلیس، در سال 2013 میلادی در جریان سفر به هند از حق كشور خود برای داشتن كوه نور دفاع كرد.
كمپانی هند شرقی در دوران استعمار انگلیس بر هند الماس كوه نور را به انگلستان منتقل كرد و این جواهر در سال 1851 به ملكه ویكتوریا اهدا شد.
در سال 1877 میلادی رسماً اعلام شد این الماس در اختیار ملكه ویكتوریا امپراتور بریتانیا است.[
این الماس، زوج الماس معروف دریای نور است كه هم اكنون در موزه ی بانك مركزی ایران نگهداری می شود و هر دو از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند.
الماس كوه نور در حال حاضر در برج لندن، محلی تاریخی در ساحل شمالی رود تِیمز، نگهداری می‌شود.
اروپام**4**1552

سرخط اخبار جهان