۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81831133
T T
۰ نفر
ثمر نشستن گونه هاي نادر درختچه هاي 'مورد' احيا شده در شهرستان گيلانغرب

قصرشيرين - ايرنا - مدير اداره منابع طبيعي گيلانغرب از ثمر نشستن سه هكتار از گونه هاي نادر درختچه هاي 'مورد' احيا شده در حاشيه سد سراب اين شهرستان خبر داد.

جبار ولي پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به احداث سد سراب بر روي چشمه سراب در سال 85 چهار هكتار از اراضي زيركشت درختچه مورد به علت قرار گرفتن در حوزه اصلي كاسه اين سد در معرض نابودي قرار گرفته بود كه پس از جا به جايي از نقطه اصلي و نگهداري در گلخانه در حاشيه اين سد و با موفقيت احيا و به مرحله دوم بازدهي رسيد.
وي اظهار كرد: درختچه مورد گونه اي نادر و كمياب است كه تنها در چند نقطه استثنايي ايران رويش دارد كه يكي از اين نقاط سراب گيلانغرب است.
وي بيان كرد: درختچه مورد با گونه قره قاژ يا قره تاژ نماد شهرستان است كه اين گونه هميشه سرسبز و خزان ندارد و در بين ايرانيان، يونانيان و روميان از تقدس خاصي برخوردار بوده است و به همين دليل اين گونه گياهي را در كنار زيارتگاهها و پرستشگاهها كشت مي كردند.
مدير منابع طبيعي گيلانغرب افزود: مورد گياهي است با برگهاي معطر، هميشه سبز و پايا است كه از نظر ظاهر شبيه انار و بومي ناحيه مديترانه اي است كه در سه نقطه اروپاي جنوبي، هند و ايران مي رويد.
ولي پور گفت: اين گونه از لحاظ نيازهاي اكولوژيك گرما پسند است كه نياز به آفتاب كامل، خاك حاصلخيز و زه كشي مناسب دارد ضمن اينكه سرماي زمستان را نيز تا منفي پنج درجه تحمل مي كند.
وي اضافه كرد: براي اين گونه خواص دارويي زيادي ذكر شده و اثر درماني اين درختچه مربوط به اسانسي است كه در اعضاي مختلف آن به ويژه در برگ گياه موجود است كه براي درمان غش، صرع و بيماري هاي كبدي موثر است.
وي گفت: همچنين از برگ و ميوه درختچه مورد در درمان شستشوي دهان در موارد برفك، درمان تبخال، التهاب مخاط بيني، شستشوي زخمهاي چركين، رفع بيماري هاي دستگاه تنفسي و مجاري ادراري، سوختگي، بريدگي و نيش حشرات استفاده مي شود.
مدير اداره منابع طبيعي گيلانغرب افزود: درختچه مورد به علت تركيبات شيميايي ضد سرطان در درمان اين بيماري نيز موثر است.
ولي پور از برنامه توسعه كاشت اين گونه كمياب در حاشيه سد سراب گيلانغرب در آينده نزديك خبر داد.
واژه مورد از كلمه اي يوناني به معني رشد و نمو گرفته شده است كه در طب سنتي كاربرد اساسي دارد و از قديم الايام از سوي ايرانيان شناسايي شد و قديم ها در اين ارتباط مي گويند زرتشتيان باستان از ريشه درختچه مورد به علت مقدس بودن آن در روشن كردن آتشكده ها استفاده مي كردند.
سراب گيلانغرب يكي از نقاط استثنايي براي رويش گياه مورد در كشور است وجود بوته هاي مورد در پيرامون سد سراب از دلايل شكل گيري آثار تاريخي شناسايي شده نظير كاخ اربابي و آتشكده زردشتي در حاشيه اين سراب است.
گياه مورد در نزد زردشتيان از تقدسي خاص برخوردار بود بگونه اي كه اين گياه را نماد اهورا مزدا مي دانستند و امروزه زردشتيان از ريشه اين گياه در آتشكده ها استفاده مي كنند.
گيلانغرب در غرب استان كرمانشاه بيش از 72 هزار نفر جمعيت دارد.ك/3
7079/7398/3012/8066

سرخط اخبار استان‌ها