۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸
کد خبر: 81831065
T T
۰ نفر

گردشگري سلامت در قطب پزشكي جنوب كشور

۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸
کد خبر: 81831065
گردشگري سلامت در قطب پزشكي جنوب كشور

شيراز- ايرنا- استان فارس و شهر شيراز از ديرباز به عنوان قطب خدمات پزشكي جنوب كشور شناخته شده و اين عنوان در سايه بهره مندي از زيرساخت و امكانات درماني در كنار حضور پزشكان توانمند و مطرح به فارس و شيراز بوده است.

به گزارش ايرنا، بر اساس آمارهاي موجود، استان فارس داراي 60 بيمارستان و مركز درماني با بيش از 6 هزار تخت بيمارستاني فعال و همچنين بيش از 180 درمانگاه دولتي و خصوصي است.
مجموعه اين امكانات و توانمندي ها فرصت مناسبي است تا نگاه ويژه اي از سوي مسوولان به حوزه گردشگري سلامت شود.
حضور بيماران و افرادي كه به دنبال دريافت خدمات درماني از كشورهاي مختلف خصوصا كشورهاي حوزه خليج فارس به استان فارس و شهر شيراز سفر مي كنند مي تواند زمينه ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي در بخش هاي مختلف را نيز فراهم كند.
البته دستيابي به اين مهم و تحقق اين خواسته نيازمند فراهم كردن زيرساخت ها و امكانات در ديگر بخش ها از جمله در حوزه فرودگاهي و اقامتي است.
به نظرمي رسد با روي كار آمدن دولت تدبيرواميد وتلاش اين دولت براي رفع تحريم ها وحذف محدوديت ها،در روزها و ماههاي پيش رو مي توان شاهد حضور بسياري از گردشگران از سراسر جهان در كشورمان بود كه استان فارس با توجه به بهره مندي از ظرفيت هاي مختلف مي تواند و بايد سهم قابل توجهي از اين گردشگران را به خود اختصاص دهد.
وجود آثار تاريخي منحصر به فرد و مطرح همچون تخت جمشيد و پاسارگاد، وجود آرامگاه شاعران بزرگي چون حافظ و سعدي، وجود اماكن مذهبي و زيارتي از جمله حرم مطهر شاهچراغ (ع)، وجود باغ هاي تاريخي و زيبا و بهره مندي آب و هواي مطلوب و طبيعت زيبا، همه و همه ظرفيت هاي قابل توجهي است كه هر كدام به تنهايي مي تواند پاي تعداد قابل توجهي گردشگر را به فارس و شيراز باز كند.
استاندار فارس با اشاره به توانمندي استان فارس و بخصوص شهر شيراز در حوزه پزشكي و درماني گفت: بايد از اين ظرفيت و توانمندي براي تقويت و رونق گردشگري سلامت استفاده مطلوب شود.
سيد محمد علي افشاني افزود: با توجه به اهميت موضوع، توجه به اين مقوله در استان داراي اولويت خاصي است و مي كوشيم از قابليت هاي فراواني كه در استان وجود دارد به بهترين شكل ممكن استفاده شود.
وي، وجود پزشكان برجسته و نامدار بين المللي در شيراز را زمينه ساز توجه به گردشگري سلامت دانست و گفت: مجاورت فارس با كشورهاي حاشيه خليج فارس و ارتباط گسترده ساكنان اين استان با ساكنان اين كشورها، زمينه مناسبي براي حضور گردشگران سلامت در استان فارس ايجاد كرده است.
استاندار فارس، ايجاد شهر سلامت و توسعه خدمات پزشكي در تخصص ها و بخش هاي متنوع در اين استان را زمينه ساز تقويت گردشگري درماني در فارس دانست و ادامه داد: بر اين اساس، رسيدگي به وضعيت فرودگاه هاي استان به ويژه فرودگاه شيراز و توسعه اين بخش، افزايش تعداد پروازها و افزايش سطح خدمات دهي به بيماران و همراهان آنها از جمله برنامه هايي است كه با هدف افزايش تعداد گردشگران سلامت با جديت در دست اجرا داريم.
افشاني، برنامه بهبود خدمات در زمينه گردشگري سلامت را فرايندي مداوم و زمان بر دانست و افزود: بايد با توسعه و بهبود زيرساخت ها و شاخص هايي كه موجب كسب رضايت گردشگران سلامت مي شود، به تدريج تعداد بيشتري از آنان را ترغيب به ورود به استان كنيم.
وي گفت: بخش خصوصي نيز بايد با ورود به اين عرصه، از جايگاه و ظرفيت هاي پزشكي فارس براي جذب گردشگران سلامت استفاده كند و دولت نيز نقش نظارتي، حمايتي و هدايت گر خود را ايفا خواهد كرد.
نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز نيز، توجه به گردشگري را نخستين و مهمترين راهكار رفع مشكلات استان در عرصه هاي مختلف دانست و گفت: آنچه براي استان فارس از اهميت ويژه اي برخوردار است اين كه همه ما به يك راهكار برسيم تا صنعت گردشگري به عنوان صنعت اول استان مطرح شود.
آيت الله اسدالله ايماني افزود: صنعت گردشگري مي تواند تمام اقشار جامعه را به خود مشغول كند و هيچ صنعتي در اين زمينه فراگيرتر از اين صنعت نيست.
وي، گردشگري را يك علم، فن و دانش دانست و گفت : اگر به اين صنعت به عنوان يك علم و دانش نگاه كنيم كارها به شكل اصولي و اساسي و دانش بيان پيش مي رود اما اگر بنا باشد به اين مساله سطحي نگاه شود كاري از پيش نخواهيم برد.
امام جمعه شيراز، با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي فارس در عرصه پزشكي گفت: اگر به دنبال جذب گردشگر و توريست درماني هستيم، بايد در كنار توانمندي هاي پزشكي، امكانات و ظرفيت هاي ديگر را نيز فراهم كنيم.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم گفت: گردشگري سلامت از نكات مورد تاكيد دانشگاه علوم پزشكي شيراز است كه براي دستيابي به اهداف آن، عزم جدي وجود دارد.
محمد هادي ايمانيه افزود: استان فارس توانمندي هاي كم نظيري در حوزه سلامت و گردشگري دارد و مي توان با استفاده از اين توانمندي ها براي ارتقاي هر دو حوزه تلاش كرد.
وي ادامه داد: وجود جاذبه هاي تاريخي و طبيعي و چشم اندازهاي با قابليت گردشگري در استان فارس و همچنين وجود توانمندي ها و استعدادهاي كم نظير در حوزه سلامت مي تواند ما را به توسعه همه جانبه گردشگري سلامت رهنمون كند.
ايمانيه، همچنين وجود بقاع متبرك و مذهبي در شيراز و استان فارس را موقعيتي مناسب براي توسعه گردشگري مذهبي دانست و گفت : در اين صورت مي توان از توانمندي هاي حوزه سلامت نيز بهره بيشتر برد.ك/4
6122 / 1876
۰ نفر