۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۵
کد خبر: 81819565
T T
۰ نفر
آموزش پدافند غيرعامل، روشي براي كاهش آسيب پذيري

سنندج- ايرنا- امروز بشر با تهديدهاي زيادي روبروست كه برخي از آنها آشكار و تعدادي از آنها در طول زمان مشخص خواهد شد تهديدهايي كه با آموزش پدافند غير عامل، كاهش آسيب پذيري آن كاهش خواهد يافت.

به گزارش ايرنا پدافند غيرعامل به معناي كاهش آسيب پذيري در هنگام بحران بدون استفاده از اقدام نظامي و فقط با بهره گيري از فعاليت هاي غيرنظامي، فني و مديريتي است كه با اجراي آن مي توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات، تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غيرنظامي و تلفات انساني جلوگيري كرد و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
آموزش پدافند غيرعامل، به عنوان ركن اصلي حوزه پدافند غيرعامل نقش بسزايي در آمادگي و هوشياري افراد خواهد داشت چرا كه از ديرباز بشر نيازمند آموزش در زمينه هاي گوناگون بوده است و با توجه به پيشرفت هاي خيره كننده علم و فناوري، نياز به آموزش دو چندان مي باشد.
از طرفي ديگر با آموزش، افراد تهديدهاي گوناگون در حوزه هاي مختلف را مي شناسند و مي توان با آموزش هاي كارآمد با پيشگيري از هرگونه تهديد، احتمال رخداد مخاطرات و بحران را كاهش داد.
بي شك آشنايي و تسلط كامل، باعث كاهش آسيب پذيري مي شود و گسترش فرهنگ پدافند غيرعامل به عنوان يك امر لازم و ضروري نياز است.
به عنوان مثال از جمله تهديدهاي آشكار، دزدي است كه در بيشتر مواقع، دزدان به دليل سهل انگاري ، عدم استفاده از قفل هاي مناسب توسط صاحبخانه و عدم تعويض قفل ها بعد از نقل مكان به خانه ديگر موفق به دزدي مي شوند، يا گاهي به افراد ناشناس كه پشت خط تلفن هستند اطلاعات مي دهيم، خانه و لوازم خود را تحت پوشش بيمه قرار نمي دهيم، مدارك شناسايي را در جاي امن قرار نمي دهيم و...
با اين وجود اين موارد نشانه بالا نبودن سطح هوشياري ما در مقابل با تهديدهاست كه با استفاده از روش هاي پدافند غير عامل كه ارزانترين و آسانترين روش دفاع است مي توان ، سطح آسيب پذيري را كاهش داد.
فضاي مجازي نيز از جمله مواردي است كه جدا از فرصت هاي مفيد آن، گاهي به محلي تهديد زا تبديل خواهد شد، سوء استفاده از اين فضا، انتشار تصاوير و بهره برداري از آنها از مواردي است كه گاهي باعث مشكلاتي براي خانواده ها مي شود.
بحث پدافند غير عامل بسيار گسترده است كه در صورت توجه به ابعاد آن، مي توان در مديريت بحران نيز از آن استفاده كرد به عنوان نمونه در صورتي كه آبراها و كانال هاي آب سطح شهر و محل جمع آوري آبهاي سطحي در شهر داراي گرفتگي نباشد و هميشه تميز شود در خيابان ها ، آب زياد جمع نخواهد شد و خودروها دچار مشكل نمي شوند و ترافيك سنگين پيش نخواهد آمد.
در ايران اسلامي از چهارم تا 9 آبان به عنوان هفته پدافند غير عامل نامگذاري شده است.ك/4
1904/7249

سرخط اخبار استان‌ها