۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۲۱:۴۰
کد خبر: 81800920
T T
۰ نفر
هند از شكايت فيليپين عليه  پكن در دادگاه بين المللي حقوق درياها حمايت كرد

دهلي نو- ايرنا- هند از تصميم فيليپين براي شكايت از پكن به دادگاه بين المللي حقوق درياها حمايت كرد و اين اقدام را گامي براي حل مسالمت آميز مناقشه بين دو كشور در درياي چين جنوبي دانست.

به گزارش ايرنا، سوشما سواراج وزير خارجه هند روز پنجشنبه بعد از ديدار با ' آلبرت دل رساريو' همتاي فيليپيني خود در دهلي نو با حمايت از شكايت فيليپين عليه چين در دادگاه بين المللي حقوق درياها گفت كه بايد اختلافات دريايي بين كشورها به صورت مسالمت آميز و بدون استفاده از زبان زور حل شود.
وزراي خارجه هند و فيليپين در پايان اين ديدار با صدور بيانيه مشتركي بر حل و فصل مسالمت آميز اختلافات دريايي تاكيد كردند.
وزراي امور خارجه هند و فيليپين دراين بيانيه خواستار آزادي عبور و مرور و پرواز بر فراز درياي چين جنوبي براساس قوانين بين المللي شدند.
هند در سياست هاي خود قصد دارد با كشور هاي منطقه شرق آسيا كه با چين در مورد درياي چين جنوبي اختلاف دارند، ارتباط نزديك تري برقرار كند.
فيليپين مانند بسياري از كشور هاي معتقد است كه فعاليت هاي چين در درياي چين جنوبي كنوانسيون سال 1982 سازمان ملل متحد در مورد حقوق درياها را نقض مي كند.
اما چين بر اين باور است كه كنوانسيون سازمان ملل درياي چين جنوبي را شامل نمي شود. اگرچه اين كشور از كنوانسيون سال 1982 سازمان ملل در مورد قانون دريا براي تصاحب جزاير سنكاكو يا ديايو در درياي چين شرقي استفاده مي كند.
با وجود افزايش اعتراض هاي بين المللي، فعاليت هاي نظامي چين در منطقه درياي چين جنوبي افزايش يافته است.
درياي چين جنوبي بخشي از اقيانوس آرام است و منطقه اي از سنگاپور و تنگه مالكا تا خليج تايوان به وسعت 3 ميليون و 500 هزار كيلومتر مكعب را دربر مي گيرد.
وزراي امور خارجه كشورهاي ژاپن،آمريكا و هند در ديدار سه جانبه اي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل پيش توافق كردند تا سياست هاي خود را در قبال فعاليت هاي دريايي چين هماهنگ كنند.
جزيره هاي واقع در درياي جنوبي چين كه اغلب خالي از سكنه هستند و همچنين اين دريا مورد مناقشه كشورهاي چين، ويتنام، فيليپين، تايوان، مالزي و برونئي است.
اين كشورها بر سر مالكيت جزاير غني از نفت و گاز اسپراتلي و پارسل كه در اين دريا واقع شده اند اختلاف دارند.
به تازگي نيز، ساخت باند فرودگاه از سوي چين در اين جزاير اعتراض كشورهاي حاشيه و منطقه را برانگيخته است.
دولت چين اخيرا باندي براي نشست و برخاست هواپيما ،به طول بيش از سه كيلومتر در اسپراتلي ساخته و كشورهاي منطقه اظهار مي كنند اين باند با مقاصد نظامي و هدف كنترل بيشتر منطقه ساخته شده است اما چين مي گويد اين باند با اهداف صلح جويانه و كاربري غير نظامي ساخته شده است.
كنوانسيون سازمان ملل متحد در مورد قانون دريا در سال 1982 به تصويب اين سازمان رسيد.
كنوانسيون قانون دريا، حقوق و مسووليت ملت ها را با توجه به استفاده از آنها از اقيانوس هاي جهان در تجارت، محيط زيست و مديريت منابع طبيعي دريايي تعريف مي كند.
*آساق*267*1600 **1917