۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81779812
T T
۰ نفر

تاثیر باروری در پیشگیری از سرطان سینه

۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81779812
تاثیر باروری در پیشگیری از سرطان سینه

تهران-ایرنا-مسئول برنامه ملی ثبت سرطان گفت:اگر جمعیت فعلی از باروری فاصله بیشتری بگیرد و تعداد فرزندان محدودتر شود و یا عوامل تغذیه ای رعایت نشود آمار بالاتری در سرطان سینه خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی ،دكتر كاظم زنده‌دل افزود:برنامه ثبت سرطان جمعیتی در كشور در حال راه‌اندازی است و اكنون اغلب آمارها براساس مستندات بیمارستانی ثبت می‌شود اما در مورد سرطان سینه كه با امكانات فعلی به خوبی تشخیص داده می‌شود می‌توانیم به اطلاعات ثبت شده و گزارش‌ها اعتماد كنیم.
وی افزود:طبق آمار فعلی حدود 10 هزار نفر در سال در كشور به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و حدود 1.3 از آنها یعنی حدود 3500 نفر در سال بر اثر این بیماری فوت می‌كنند.
این پژوهشگر سرطان افزود: شیوع سرطان سینه در حال حاضرحدود 40 تا 50 هزار نفر است كه یا در حال درمان هستند و یا از سال‌های قبل به این بیماری مبتلا بوده‌اند و در حال حاضر با عوارض آن زندگی می‌كنند و یا كاملا خوب شده‌اند و در حال دریافت درمان‌های تكمیلی هستند، البته فوت‌شدگان در این آمار محاسبه نشده اند.
زنده‌دل در مورد سیر پیشرفت سرطان سینه در سال‌های آینده افزود: واقعیتی ناخوشایند در مورد این بیماری وجود دارد و آن این است كه این سرطان مربوط به یائسگی و سنین بالای 50 سال است و ارتباط زیادی با عوامل خطری مثل بچه‌دار نشدن یا تعداد كم فرزندان دارد.
وی توضیح داد:مثلا مادران ما بدلیل اینكه 5-6 بچه داشتند و معمولا نیز دوره شیردهی را كامل طی می‌كردند از یك پیشگیری طبیعی برای بروز سرطان‌ها بخصوص سرطان سینه برخوردار بودند اما قشر جوان كه درحال حاضر بین30 تا 40 سال هستند معمولا به دلیل تغییر نگرش‌های اجتماعی و یا فعالیت بیشتر این قشر در بیرون از خانه معمولا دیرتر بچه‌دار می‌شوند و تعداد فرزندان آنها كمتر است یا زمان شیردهی كوتاهتری دارند و عملا موفق نمی‌شوند از این روش پیشگیری طبیعی بهره‌مند شوند.
وی افزود: این دسته از زنان پا به سن بگذارند، نسبت به نسل قبلی بیشتر در معرض ابتلا هستند و ما تخمین می زنیم كه در 20 سال آینده میزان بروز سرطان سینه دو برابر شود و با رشد جمعیت و بالا رفتن سن با افزایش جدی بروز سرطان سینه مواجه خواهیم شد.
زنده‌دل با اشاره به تشكیل كمپین سرطان صورتی كه به منظور آگاهی بانوان برگزار خواهد شد گفت:برنامه‌هایی كه در این كمپین تدارك دیده شده كمك می‌كند زنان حداقل به طور نسبی با سبك زندگی سالم آشنا شوند و خود را برای استفاده از روش‌های پیشگیری آماده كنند.
عضو هیأت علمی انستیتو كانسر در مورد وضعیت سرطان سینه در كشور در مقایسه با آمارهای جهانی گفت: آمارهای مختلفی در سطح جهانی مطرح است. مثلا در آمریكا از هر 8 نفر زن اگر عمر طبیعی داشته باشند، یك نفر سرطان سینه خواهد گرفت.
وی دامه داد: این آمار در كشور ما شدت كمتری دارد یعنی از هر 15 تا 20 نفر زن ایرانی به شرط برخورداری از طول عمر كامل، یك نفر سرطان خواهد گرفت كه این عدد مهمی است و سهم مهمی از زنان بین سن 30 تا 40 سال درآینده در معرض خطر بروز سرطان سینه قرار دارند.
زنده‌دل با اشاره به تجارب جهانی در این زمینه گفت: معتقدیم كه روش‌های پیشگیری موثر وجود دارد كه با استفاده از آنها، هم می‌توان تعداد مبتلایان را كنترل كرد و هم اینكه افراد مبتلا را به موقع تشخیص و تحت درمان قرار داد.
وی یادآور شد: نكته مهم این است كه بیمارانی كه با مراجعه به موقع به پزشك و در مراحل اولیه ابتلا تشخیص داده می‌شوند، باید بدانند كه روش‌ها و درمان‌های پیشرفته كه در كشور ما در سطح بالایی انجام می‌شود از مرگ و میر ناشی از این بیماری جلوگیری خواهد كرد.
مسئول برنامه ملی ثبت سرطان گفت :این آمارها به این شرط است كه عوامل خطر در همین سطح باقی بمانند یعنی اگر جمعیت فعلی از باروری فاصله بیشتری بگیرند و تعداد فرزندان محدودتر شود و یا عوامل تغذیه‌ای رعایت نشود و بقیه عوامل خطر افزایش پیدا كند، آمار بالاتر خواهد رفت و نگرانی بیشتری وجود خواهد داشت.
مدیر عامل موسسه خیریه سرطان افزود:كمپینی كه در حال حاضر علیه سرطان‌های قابل پیشگیری و یا قابل تشخیص در مراحل اولیه در دنیا شكل گرفته در كشور ما هم باید انجام شود و هر كسی و هر گروهی و هر سازمانی كه مسئولیت اصلی یا جانبی آن مربوط به این حوزه است باید وارد میدان شود و از نیروهای مختلف كمك گرفته شود تا اطلاعات علمی روز دنیا در اختیار عموم قرار گیرد.
پویش جدی منابع برای مقابله با این بیماری مورد نیاز است و موسسه خیریه سرطان آماده هرگونه اطلاع‌رسانی و خدمت و به‌روزرسانی اطلاعات علمی روز دنیا برای تمام علاقمندان و سازمان‌ها است.
لازم به ذكر است :كمپین ملی سرطان صورتی كه با هدف آموزش نشانه‌های سرطان سینه به بانوان بالاتر از 30 سال برای پیشگیری و مراجعه به موقع و تشخیص زودهنگام از 9 مهرماه جاری به مدت یك ماه، توسط موسسه خیریه سرطان انستیتو كانسر ایران با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سراسر كشور برگزار می‌شود.
علمی **1354**1440
۰ نفر