۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81760816
T T
۰ نفر
حجم سرمایه گذاری درحوزه معدن تا سال 2020 به 26 میلیارد دلار می رسد

كیش - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری تا افق سال 2020 میلادی را در حوزه معدن و صنایع معدنی 26 میلیارد دلار اعلام كرد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی كرباسیان روز سه شنبه در آیین افتتاحیه نخستین كنفرانس 'متال بولتن در ایران ' به میزبانی جزیره كیش گفت: اكنون نیز 9 میلیارد دلار طرح در دست اجراست.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینكه ایران در ماه های تیر و مرداد سال جاری بیش از 1.2 میلیون تن فولاد خام تولید كرد؛ افزود: كشورهای عربستان با تولید 560 هزار تن و مصر با تولید 465 هزار تن به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
كرباسیان میزان ذخایر قطعی سنگ آهن ایران را 2.7 میلیارد تن اعلام و اظهاركرد: در این میان معادن سنگ آهن سنگان 1.2 میلیارد تن، گل گهر یك میلیارد تن و چادرملو 200 میلیون تن ذخیره دارند.
وی گفت : ایران در 5 سال آینده برای كشف ذخایر جدید سنگ آهن نیز 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد كرد.
كرباسیان با بیان اینكه اكتشاف 200هزار كیلومتر مربع از زمستان دو سال گذشته آغاز شده افزود: میزان ذخایر معدنی ایران از جمله سنگ آهن نیز بیش از پیش افزایش خواهد داشت .
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به سرمایه گذاری های جدید ایمیدرو در سواحل جنوبی ایران اشاره كرد و گفت: 6.8 میلیارد یورو در این مناطق سرمایه گذاری خواهد شد كه سهم چابهار 3.1 میلیارد دلار، سهم بندرعباس 3 میلیارد دلار و سهم منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان 800 میلیون دلار است.
به گفته كرباسیان ، برای طرح های نیروگاه های بندرعباس ، منطقه صنایع انرژی برپارسیان در مجموع یك میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه جذب می شود .
معاون وزیر صنعت،و معدن و تجارت به نرخ انرژی در ایران و كشورهای امریكا و تركیه اشاره كرد و افزود: نرخ بنزین در ایران 29 سنت است كه این رقم 55درصد كمتر از امریكا و 81درصد كمتر از تركیه است.
وی اظهاركرد: گاز طبیعی در ایران نیز با نرخ 4سنت عرضه می شود كه 58درصد كمتر از امریكا و 89درصد كمتر از تركیه است .
به گفته كرباسیان هزینه برق (هر كیلو وات ساعت)در ایران سه سنت است كه 28درصد كمتر از امریكا و 75درصد كمتر از تركیه است.
وی گفت كشورهای چین ، هند و خاورمیانه از جمله پیشروهای تولید فولاد دردنیا محسوب می شوند .
نخستین كنفرانس 'آهن و فولاد متال بولتن در ایران' با حضور نمایندگانی از 25 كشور در مركز همایش های بین المللی كیش در حال برگزاری است .
این كنفرانس فردا نیز با برگزاری نشست های تخصصی به كار خود ادامه می دهد .
1630**1641/ 6048