۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۴۳
کد خبر: 81760781
T T
۰ نفر
مسابقات عمليات حرارتي فردا در دانشگاه علم و صنعت گشايش مي يابد

تهران-ايرنا-دوازدهمين دوره مسابقات سراسري عمليات حرارتي از فردا 25 شهريورماه به ميزباني دانشگاه علم و صنعت ايران آغاز و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

دبير اجرايي دوازدهمين مسابقات عمليات حرارتي درباره جزييات برگزاري اين دوره از مسابقات به خبرنگار علمي ايرنا گفت: مسابقات سراسري عمليات حرارتي يكي از رقابتهايي است كه هرساله با حضور دانشجويان رشته‌ مهندسي مواد و متالورژي كل كشور در يكي از دانشگاه‌هاي كشور زير نظر سازمان علمي ‌دانشجويي مهندسي مواد برگزار مي‌شود.
سعيد سليماني توضيح داد: عمليات حرارتي شامل اعمال سيكل هاي حرارتي گرم و سرد كردن است كه منجر به بهبود خواص مكانيكي، فيزيكي و شيميايي قطعه‌ نهايي مي‌شود، به‌طور مثال مي‌توان با انجام عمليات حرارتي، سختي، استحكام، مقاومت به سايش، مقاوت به ضربه و ديگر خواص يك قطعه را به شكل كاملاً محسوسي بهبود داد از همين رو انجام عمليات حرارتي به منظور بهبود خواص قطعات، از بروز بسياري از مشكلات جلوگيري كرده و صرفه‌ اقتصادي مطلوبي را براي شركت‌ها به همراه دارد.
وي خاطرنشان كرد: چالش‌هاي صنعتي مرتبط با عمليات حرارتي و نياز روزافزون جامعه‌ صنعتي به اتخاذ روش‌هايي كه ضمن حفظ و ارتقاي كيفيت، ارزش افزوده بيشتري را به همراه داشته باشد، ضرورت و توجه به اين تخصص ممتاز از مهندسي مواد را بيش از پيش نمايان مي سازد.
سليماني ايجاد تحرك، نشاط ، پويايي و رقابت سازنده و سالم در بين دانشجويان مستعد و علاقمند به حوزه‌ مهندسي مواد به خصوص در زمينه عمليات حرارتي را از اهداف برگزاري اين مسابقات ذكر كرد.
وي يادآور شد: دوازدهمين دوره مسابقات سراسري عمليات حرارتي به انجمن علمي مهندسي مواد دانشگاه علم و صنعت ايران تدارك يافته و در دو مرحله‌ آهني و غير آهني انجام مي شود.
دبير اجرايي مسابقات سراسري عمليات حرارتي به نام نويسي 114 تيم دانشجويي در مرحله مسابقات اشاره كرد و گفت: پس از بررسي مدارك ارسالي از سوي تيم‌ها كميته‌ ثبت نام مسابقات با توجه به قوانين موجود، صلاحيت 94 تيم را براي شركت در اين رويداد علمي مورد تاييد قرار داد.
وي ادامه داد: پس از مشخص شدن سوال مسابقه و آغاز مرحله دريافت پروپوزال از تيم‌هاي شركت‌كننده، مجموعا 87 طرح به دبيرخانه مسابقات ارسال شد كه متشكل از 60 طرح در بخش آهني و 27 طرح در بخش غيرآهني بود.
به گفته سليماني، هيات داوران مسابقات متشكل از اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي علم و صنعت ايران، تهران، صنعتي شريف و صنعتي اميركبير به واكاوي علمي طرح‌هاي دريافتي پرداخته و در پايان 35 تيم در بخش آهني و 17 تيم در بخش غيرآهني جواز حضور در مرحله نهايي مسابقات را به دست آوردند.
وي افزود: كادر برگزاري مسابقات با بهره‌برداري از فرصت پيش‌آمده مبني بر حضور جمع زيادي از دانشجويان و اساتيد رشته‌ مهندسي مواد اقدام به برگزاري مجموعه كارگاه‌هاي آموزشي براي استفاده‌ علاقمنداني از همه‌ رشته‌ها به ويژه مهندسي مواد، مهندسي مكانيك، مهندسي شيمي و مهندسي صنايع كرد كه اين كارگاه ها از 21 تا 24 شهريورماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
به گفته سليماني در دو روز برگزاري مسابقات عمليات حرارتي، نمايشگاهي از دستاوردهاي اين حوزه به منظور تقويت ارتباط دانشگاهيان و فعالان صنعت برپا خواهد شد.
علمي**1055**1440
۰ نفر