۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۵۱
کد خبر: 81748795
T T
۰ نفر
رییس جمهور قرقیزستان نتایج توافق هسته ای را برای تقویت ثبات منطقه مهم خواند

تهران-ایرنا- رییس جمهور قرقیزستان در دیدار وزیر امور خارجه كشورمان با تبریك توافق هسته ای ایران با گروه 1+5، این مذاكرات را حرفه ای خواند و نتایج آن را برای تقویت ثبات در منطقه مهم دانست.

به گزارش ایرنا از اداره كل دیپلماسی رسانه ای وزرات امورخارجه، محمد جواد ظریف امروز شنبه(14 شهریور) در حاشیه سفر رسمی الماس بیگ آتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان به ایران، با وی دیدار و در مورد توسعه مناسبات دو كشور گفت و گو كرد.
آتامبایف، در این دیدار با تبریك توافق هسته ای كشورمان با گروه 1+5، این مذاكرات را حرفه ای خواند و نتایج آن را برای تقویت ثبات در منطقه مهم دانست.
وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی ایران و قرقیزستان از جمله در بخش ترانزیت و حمل و نقل، و تاكید بر لزوم تدوین برنامه 10 ساله همكاری برای رسیدن به اهداف مشترك، خواستار توسعه همكاری دو كشور برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری شد.
وزیر امور خارجه كشورمان نیز در این دیدار با اشاره به روند لغو تحریم ها، با اعلام آمادگی حضور شركت های ایرانی در قرقیزستان، ابراز امیدواری كرد یازدهمین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور تا سه ماه آینده برگزار شود.
ظریف با قدردانی از تبریك آتامبایف در مورد توافق هسته ای، برای طرف قرقیزی جهت برگزاری هر چه بهتر انتخابات پارلمانی پیش روی این كشور آرزوی موفقیت كرد.
رییس جمهوری قرقیزستان بنا به دعوت رسمی حسن روحانی رییس جمهوری كشورمان در صدر یك هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی و با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه وارد تهران شده است.
در این سفر، هشت یادداشت تفاهم و موافقت نامه همكاری در زمینه كشاورزی، انتقال محكومان، برنامه همكاری وزارتخانه های امورخارجه، امور رسانه ای، انرژی، حمل و نقل هوایی، اتاق های بازرگانی و امور كنسولی، بین ایران و قرقیزستان امضا شد.
قرقیزستان یكی از پنج كشور آسیای مركزی با كشورهای چین، قزاقستان، تاجیكستان و ازبكستان همسایه است.
سیام(1)**3070**1449
۰ نفر