۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۰۲
کد خبر: 81744478
T T
۰ نفر
ضرورت سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در حمل و نقل هوایی

تهران - ایرنا - كاهش مصرف سوخت و هزینه شركت های هوایی، خروج تدریجی هواپیماهای فرسوده، افزایش ایمنی پرواز و بهبود وضعیت ارایه خدمات از جمله مزیت های نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی كشور كه برخی از هواپیماهای آن بیش از 20 سال عمر دارند، است.

به گزارش ایرنا، هرچند با تلاش و برنامه ریزی مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر متوسط عمر ناوگان هوایی كشور به 20 سال كاهش یافته اما هنوز شركت های هوایی برای نگهداری، انجام تعمیرات و تامین قطعات مورد نیاز هواپیماهای فرسوده خود هزینه های زیادی را متحمل شده و بر كشور تحمیل می كنند.
اما امید می رود با پایان مذاكرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یك و برنامه جامع اقدام مشترك، شرایط مناسبی برای دست اندركاران صنعت هوانوردی كشور فراهم شده تا با برنامه ریزی مناسب و خرید ناوگان جدید و تامین قطعات مورد نیاز، این صنعت مدرن و نوسازی شود و صنعت هوانوردی ایران بار دیگر بتواند در سطح منطقه ای و بین المللی جایگاه واقعی خود را به دست آورد.
تحریم های ظالمانه كشورهای غربی به خصوص امریكایی ها سبب شد طی 35 سال گذشته، شركت های هوایی قطعات مورد نیاز خود را با بیش از 30 درصد قیمت از كانال های غیررسمی و دلالان تهیه كنند كه این امر جدا از افزایش هزینه های این شركت ها، مشكلات متعددی را برای فعالان صنعت حمل و نقل هوایی ایران به وجود آورد.
كارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی كشور معتقدند: ایران طی 10 سال آینده به 400 فروند هواپیمای مسافری برد كوتاه و بلند نیاز دارد و باید در این بخش 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهد و دولت نیز باید بستر حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران را در این بخش فراهم كند.
در حالی كه متوسط عمر ناوگان هوایی ایران حدود 20 سال است، این ویژگی در برخی از كشورهای منطقه كمتر از 5 سال است، ضمن آنكه شركت های هوایی این كشورها تلاش می كنند همواره متوسط عمر ناوگان هوایی خود را در حد 5 سال نگهدارند تا هزینه های مراقبت و نگهداری آنها در سطح پایینی بماند.
بدون شك كاهش متوسط عمر ناوگان حمل و نقل هوایی ضریب ایمنی هواپیماهای مسافری را افزایش می دهد.
محمد خداكرمی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اخیرا اعلام كرده كه در حال حاضر 257 فروند هواپیما در كشور داریم كه از این تعداد، 150 فروند فعال و 96 فروند زمینگیر هستند كه برخی از این 96 فروند، منتظر قطعه یا ارسال موتور برای تعمیر هستند تا پس از تعمیر بتوانند به ناوگان حمل و نقل هوایی كشور ملحق شوند.
وی تصریح كرد: ورود هواپیما به ناوگان هوایی كشور بستگی به بازار حمل و نقل در بازارهای داخلی و خارجی دارد، اما اگر در 5 سال آینده 300 فروند هواپیمای فعال داشته باشیم، این می‌تواند تا حدودی عرضه و تقاضا را در این بخش متعادل كند.
در پایان سال گذشته در مجموع بیش از 43 میلیون نفر توسط ناوگان حمل ونقل هوایی كشور در مسیرهای داخلی و خارجی جابه جا شدند و پیش بینی می شود طی 10 سال آینده میزان مسافران بخش حمل و نقل هوایی كشور از 70 میلیون نفر در سال فراتر رود، لذا تامین ناوگان و كاهش عمر متوسط آنها از اولویت های صنعت هوانوردی كشور است كه باید دست اندركاران این صنعت با برنامه ریزی مناسب، آن را محقق شازند.
وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام كرد: در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی ایران حدود 20 سال است و با ادامه روند فعلی میانگین عمر ناوگان هوایی در ایران طی 10 سال آینده به 30 سال افزایش پیدا خواهد كرد و دیگر بسیاری از هواپیماهای ما قادر به ارائه خدمات و فعالیت در مسیرهای هوایی نخواهند بود لذا توسعه ناوگان هوایی ایران یك موضوع بسیار مهمی است كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
عباس آخوندی افزود: در شرایط تحریم های ظالمانه توانستیم به عنوان خریدار دست دوم هواپیما، صنعت هوایی را سرپا نگه داریم و حتی سن ناوگان را دو سال كاهش دهیم، اما اگر بخواهیم اقدام موثری در این خصوص انجام دهیم باید بتوانیم پس از رفع تحریم صنعت هوانوردی كشور را نوسازی كنیم.
عضو كابینه دولت یازدهم با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران با وجود بیش از 60 فرودگاه در كشور، به هواپیماهای كوتاه‌ برد كمتر از 100 مسافر نیاز مبرم دارد و اگر فعالیت این فروگاه‌ها بیشتر شود در توسعه فرودگاه‌های محروم بسیار موثر خواهد بود، افزود: هر یك از شركت‌های هواپیمایی هما و آسمان به 100 فروند هواپیمای جدید نیاز دارند.
بررسی ها نشان می دهد ناوگان حمل و نقل هوایی كشور هم اكنون با كمبود 50 درصدی مواجه است و شركت های هوایی كشور در حال حاضر به 200 فروند هواپیمای بزرگ و كوچك نیاز دارند كه خرید و بكارگیری حدود 60 فروند هواپیمای مناسب بالای 100 نفره تا حدودی نیازهای ما را در این بخش تامین می كند.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شركت های هواپیمایی به خبرنگار ایرنا، گفت: نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و توسعه صنعت هوانوردی كشور نیار به منابع مالی مناسب دارد كه این منابع باید از منابع صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی و منابع بانك ها و موسسات مالی تامین شود.
وی حمایت دولت از شركت های هوایی برای توسعه صنعت هوانوردی كشور را خواستار شد وگفت: حمایت دولت و تامین منابع مالی مورد نیاز نه تنها بستر لازم را برای ایجاد زیرساخت ها جهت نوسازی ناوگان هوایی فراهم خواهد كرد بلكه سبب تقویت جایگاه صنعت هوانوردی كشور در منطقه بیش از گذشته خواهد شد.
ظرفیت فرودگاه های كشور سالانه 85 میلیون مسافر است، اما كمبود ناوگان هوایی سبب شده هم اكنون از 50 درصد این ظرفیت در صنعت هوانوردی كشور استفاده شود و مابقی این سرمایه ملی بلا استفاده مانده است.
از طرفی آمارها نشان می دهد هر فروند هواپیمای مسافری برای 150 نفر اشتغالزایی می كند و اگر 100 فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی كشور شود، بیش از 150 هزار نفر نیز صاحب شغل می شوند.
پس از توافق هسته ای با قدرت های جهانی و لغو قطعنامه های شورای امنیت، رفت و آمد هیات های تجاری از كشورهای اروپایی افزایش یافته و در بین این هیات ها حضور نمایندگان برخی از شركت های سازنده قطعه و هواپیما نشان می دهد كه مقامات شركت های ایرباس و بوئینگ تمایل زیادی برای فروش قطعه و هواپیما به ایران دارند.
از طرفی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران در سفر اخیر خود به مسكو در دیدار با دنیس مانتوروف وزیر صنعت و بازرگانی روسیه از توجه ویژه شركت های هواپیمایی ایران به سوپر جت 100 سوخو به عنوان یكی از مدرن ترین هواپیماهای جهان اشاره كرد و گفت: با توجه به اندازه مناسب سوپرجت 100 برای استفاده در خطوط هوایی ایران و همچنین ویژگی های فنی و ایمنی آن، شركت های هوایی ایرانی علاقه دارند پس از تجربه های لازم پروازی و بهره برداری، این هواپیما را در ناوگان خود به خدمت بگیرند.
سوخوی سوپر جت 100، اولین هواپیمای صد نفره دنیا است كه به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود كه هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الكترونیكی آن هدایت می شوند و در نتیجه با كمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.
این هواپیما محصول همكاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمام سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، قسمت های فرود، سامانه های الكترونیكی و دیگر قطعات توسط كمپانی های معروف آمریكایی و اروپایی تولید می شود.
با این حال پس از توافق هسته ای با شرایط مناسبی كه برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شد در چند ماه اخیربرخی از شركت های هوایی موفق شدند طی یك سال گذشته 15 فروند هواپیمای مناسب دست دوم وارد ناوگان هوایی خود كنند.
محمدرضا خوشنویسان معاون بازرگانی ایران ایر نیز با تحلیل نیاز بازار ایران چندی پیش گفت: هواپیماهای 900/737 و 800/737 از خانواده بوئینگ و 319، 320 و 321 از خانواده ایرباس از مناسب‌ترین هواپیماهای مطرح در بازار برای خطوط داخلی ایران هستند.
وی افزود:‌ اگر سقف حداكثری را برای پروازهای داخلی در نظر بگیریم كه طول مدت زمان پرواز برای مسیرهای داخلی كمتر از 2 ساعت است، یقینا برای این مسیرها باید هواپیمای مناسب با همین مختصات و مشخصات تعریف كنیم كه برای پروازهای داخلی رنج هواپیما های بویینگ900/737 و 800/737 و در رنج ایرباس تایپ های ایرباس 319،‌ 320 و 321 از هواپیماهای مناسبی برای سقف مدت زمان پروازهای داخلی هستند.
وی با بیان اینكه تمام مدل های هواپیمایی مناسب خطوط داخلی ایران نیستند،‌ تصریح كرد: هواپیماهای ایرباس مدل 330 و 340 و بویینگ‌های 787 و 777 هواپیماهای بزرگتری هستند و با توجه به مختصات فنی این تایپ هواپیماها نمی توانیم حداكثر بهره‌وری را از آنها داشته باشیم.
معاون بازرگانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: استفاده از هواپیماهای دور برد عملا برای مسیرهای داخلی به صرفه نیست و این هواپیماها هزینه‌های سرسام آوری را صرف هر بار نشست و برخاست می‌كنند، بنابراین استفاده از این مدل هواپیماهای دور برد برای مسیرهای داخلی اصلا توصیه نمی‌شود.
نتیجه كمبود ناوگان تاخیر پروازهای هوایی است و این مساله سبب شده عملا هیچیك از مسافران هوایی نتوانند در موعد مقرر به مقاصد خود برسند، زیرا تاخیر در فرودگاه های كشورمان به امری عادی تبدیل شده كه امیدواریم با افزایش ناوگان هوایی سرگردانی مسافران نیز در فرودگاه های كشور پایان یابد.
با توجه به قیمت بالای هواپیماهای مسافربری، كمبود منابع مالی و نقدینگی از مهم ترین چالشهای صنعت هوانوردی است و برای رفع آن باید با حمایت های دولتی استفاده از فاینانس خارجی و منابع مالی صندوق توسعه ملی مورد توجه قرار گیرد.
هم اكنون بدهی شركت های هوایی به وزارت نفت به یك هزار میلیارد تومان رسیده و 13 شركت هوایی حدود 600 میلیارد تومان به شركت فرودگاه های كشور بدهكار هستند و برای سرپا نگه داشتن این صنعت سالانه باید یك میلیارد و 500 میلیون دلار در این بخش هزینه شود.
اقتصام(5)1108**1558
۰ نفر