۸ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۱۹
کد خبر: 81740006
T T
۰ نفر
محمد رسول الله معجزه ی سینمای ایران

تهران- ایرنا- انتظار 8 ساله سینمای ایران برای دیدن فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) به كارگردانی مجید مجیدی به پایان رسید و اكران گسترده این فیلم سینمایی از پنجشنبه 5 شهریور در ایران و همزمان در كانادا آغاز شد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، جرقه اولیه ساخت این فیلم در ذهن مجیدی به خاطر آزرده خاطر شدنش از توهین به ساحت مقدس پیامبر در رسانه‌ای دانماركی بود كه بعد‌ها باعث شد وی عزم خود را جزم و چراغ ساخت این فیلم سینمایی را روشن كند.
حالا 8 سالی از آن روز‌ها می‌گذرد و فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) در نخستین روز اكران خود ركوردی بی سابقه را در سینمای ایران به جا گذاشته است و در تهران و شهرستان‌ها با استقبال بی‌نظیر مواجه شده است.
در این روز‌های ابتدای اكران این فیلم مجید مجیدی به همراه برخی از بازیگر فیلم از جمله مهدی پاكدل، ساره بیات، علیرضا شجاع نوری و مینا ساداتی برای برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره مونترال كانادا كه با نمایش فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) اختصاص داشت به این كشور سفر كرده‌اند.
پیش از این سفر برخی از بازیگران و عوامل فیلم در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا نظر خود را درباره حضور در عظیم‌ترین پروژه سینمایی و بازی در بزرگترین نقش‌‌های تاریخ سینمای ایران عنوان كرده‌اند كه در ادامه از نظر شما نیز می‌گذرد.

**مجیدی: چه رسالتی بالاتر از اینكه فیلمی درباره پیامبر(ص) ساخت
مجید مجیدی، كارگردان فیلم‌ سینمایی محمد ‌رسول‌الله(ص) درباره انگیزه اصلی ساخت این فیلم به ایرنا گفت: تلاش ما این بود یك قرائت درست و نگاهی دقیق از اسلام و پیامبر (ص) رحمت و مهربانی در این فیلم ارائه دهیم. در واقع می خواستیم قطره‌ای از اقیانوس بی‌كران رحمانیت ایشان را نشان دهیم.
وی با اشاره به اینكه كلیات فیلم درباره كودكی پیامبر (ص) است، افزود: این روز‌ها آنچه از اسلام در رسانه‌های دنیا نشان داده می‌شود همه‌اش خشونت است در حالی كه حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت و رافت است و می خواستیم این رحمانیت را دوباره یاد‌آوری كنیم.
این كارگردان سینما درباره ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم كه به جوانی و میانسالی پیامبر خواهد پرداخت گفت: ما نیز با همین نیت ساخت فیلم و این شهرك را شروع كردیم. اگر توفیق باشد حتما دوست دارم آثار دیگری را نیز بسازم.
مجیدی تاكید كرد: اگر هنر را به منزله رسالت هنرمندان بدانیم چه رسالتی بالاتر از اینكه فیلمی از وجود مقدس پیامبر(ص) ساخته شود.
كارگردان فیلم بچه‌های آسمان درباره استفاده از عوامل خارجی در پشت صحنه فیلم اظهارداشت: ما تجربه ساختن چنین فیلمی را نداشتیم بنابراین تا حدودی مجبور به استفاده از عوامل خارجی بودیم. اما الان این تجربه را به ایران آورده و بومی سازی كرده‌ایم.
نقد فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) از دیگر موضوعاتی بود كه مجیدی درباره آن توضیح داد: بدون شك نقد، خوب و سازنده است و این دیكته نانوشته است كه غلط ندارد. من هم از نقدهای سازنده استقبال می كنم اما نقدها كه در زمینه تخریب باشد در هیچ زمینه‌ای و حوزه‌ای، مفید و سازنده نیست.
مجیدی خاطرنشان كرد: همانطور كه بار‌ها گفته‌ام سعی ما این بوده با این فیلم وفاقی را در جهان اسلام به وجود آوریم چرا كه معتقدیم پیامبر(ص) متعلق به گروه خاصی نیست بلكه برای تمام مردم دنیا است.

**پاكدل: پیشنهاد این نقش‌ها را با همه مصائبش باز قبول می‌كنم
مهدی پاكدل، بازیگر نقش ابوطالب در فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) نیز در گفت و گو با ایرنا درباره بازی در این نقش گفت: متاسفانه ما تصویر روشنی از ابوطالب در تاریخ نداریم و تنها در تاریخ طبری اشاره كوچكی به ایشان شده است بنابراین تلاش كردم از همین اطلاعات اندك و راهنمایی‌های كارگردان فیلم استفاده كنم.
وی افزود: بیشترین كمكی كه به من شد آن استمدادی بود كه از خود حضرت ابوطالب گرفتم و گفتم یا علی از پدر بزرگوارتان بخواه كه به من كمك كند تا بتوانم نقشی را بازی كنم كه برای مردم قابل باور باشد.
این بازیگر سینما تاكید كرد: بنابراین هر چه در این فیلم است به بركت وجود خود آن آدم‌های بزرگی‌ست كه در تاریخ هستند.
پاكدل درباره اینكه آیا ترسی از پذیرش این نقش داشته است یا خیر؟ نیز گفت: واقعیت این است كه ترس از این نقش نداشتم اما سنگینی مسئولیتش برایم ترسناك بود چون بازی در این نقش یعنی رو به رو شدن با فرهنگ بزرگ یك میلیارد و خرده‌ای مسلمان بنابراین انتخاب كوچكی نیست و باید وسواس زیاد به خرج می دادم.
كارگردان فیلم فردا با بیان اینكه فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) آبری جهان اسلام است، اظهار داشت: این بزرگترین نقش در تاریخ سینمای ایران است و خوشحالم كه در این نقش‌ها و پروژه عظیم سهمی دارم.
وی با اشاره به اینكه پروژه محمد ‌رسول‌الله(ص) هنور تمام نشده است، خاطرنشان كرد: از نظر من یك فیلم سینمایی از طرح و ایده شروع می شود و تا روز آخر اكران و پخش تلویزیونی به سرانجام می‌رسد. امیدوارم به بهترین شكل همه چیز پیش برود و بعد بتوانیم به تولید سری‌های بعد این پروژه فكر كنیم.
پاكدل درباره انتخاب دوباره نقش‌های اینچنینی گفت: بعد از این هم اگر چنین پیشنهادی داشته باشم با همه مصائب و سختی‌هایش حتما قبول خواهم كرد.

**ساداتی: عده زیادی برای بازی در نقش آمنه(س) تست دادند
مینا ساداتی، بازیگر نقش آمنه در فیلم محمد ‌رسول‌الله(ص) نیز در گفت و گو با ایرنا درباره همزمان شدن سریال تنهایی لیلا در تلویزیون و این فیلم در سینما با بازی او، گفت: این اتفاق كاملاً غیر قابل پیش بینی بود اما آن را كه من به فال نیك می‌گیرم.
وی با اشاره به اینكه همكاری در پروژه محمد ‌رسول‌الله(ص) برای من سعادتی بوده است، گفت: بعید می‌دانم این موقعیت برای من یا هیچ بازیگر دیگری تكرار شود.
بازیگر سریال تنهایی لیلا با بیان اینكه برای نقش حضرت آمنه(س) یك سال از بازیگران زیادی تست گرفتند، اظهار داشت: عده زیادی قبل از من برای این نقش در نظر گرفته شده بودند اما در نهایت این اقبال برای من بوجود آمد كه از این بابت بسیار خرسندم.
ساداتی درباره تجربه بازی در این نقش نیز گفت: بازی در نقش مادر پیامبر(ص) در عین حال كه تجربه متفاوت و ویژه ای بود مسئولیت سنگینی را نیز بر عهده من گذاشت بنابراین تمام تلاشم را برای ایفای نقش به بهترین شكل انجام دادم.
این بازیگر سینما خاطرنشان كرد: نقش حضرت مریم (س) به عنوان مادر یك پیامبر بیشتر مورد توجه بوده اما تصویر مبهمی از حضرت آمنه (س) در اذهان وجود دارد به همین خاطر احساس كردم به عنوان كسی كه برای اولین بار این نقش را در طول تاریخ سینما بازی می‌كنم مسئولیتم سخت تر است.

**شجاع‌نوری: حضور در این پروژه برای هر بازیگر اهمیت داشت
علیرضا شجاع نوری بازیگر نقش عبدالمطلب در فیلم محمد رسول‌الله (ص) نیز درباره حضور دوباره خود در یك فیلم مذهبی گفت: برای بازی در نقش عبدالمطلب و یا در فیلم روز واقعه درواقع من انتخاب شدم كه البته به معنی این نیست تمایلی برای بازی نداشتم.
وی افزود: این نقش‌ها جدا از گرایشات مذهبی برای بازیگران اهمیت بسیار دارد. بدون شك هر بازیگری برایش حضور در چنین پروژه ‌عظیمی و همكاری با كارگردانی مثل مجید مجیدی و عوامل دیگری مثل ویتوریو استورارو (فیلمبردار فیلم محمد رسول‌الله) اهمیت دارد.
این بازیگر سینما درباره رسیدن به نقش عبدالمطلب نیز به دكور و محیط قصه اشاره كرد و گفت: بزرگترین كمكی كه به من داده شد بستری بود كه كارگردان فیلم برایم فراهم كرد چرا كه دكور بسیار عالی من را به نقش نزدیك می‌كرد.
شجاع نوری مشورت با كسانی كه آشنایی با تاریخ اسلام و شخصیت عبدالمطلب داشتند را از دیگر راه‌های رسیدن به این شخصیت برجسته تاریخ اسلام عنوان كرد و اظهار داشت: تمام این نكات را در ذهن و دلم گذاشتم و آنچه كه از این اطلاعات بیرون آمد نقشی بود در این فیلم بازی كردم.

**مهدی‌نیا: كار سخت عشق و علاقه را زیاد می كند
پانته‌آ مهدی‌نیا، بازیگر نقش فاطمه بنت اسد در فیلم محمد رسول‌الله(ص) نیز درباره تجربه بازی در این فیلم به ایرنا گفت: بازی در فیلمی درباره پیامبر اسلام(ص) به اندازه تجربه بازی در چندین فیلم سینمایی ارزشمند است و به تجربیات هر بازیگری می افزاید.
وی با اشاره به اینكه بازی در این فیلم یكی از بهترین تجربه های بازیگری من بوده است، افزود: این پروژه یكی از كار‌های سخت سینمای ایران بود و معتقدم كار سخت عشق و علاقه را زیاد می كند.
مهدی‌نیا ادامه داد: در این پروژه با گروهی كار كردم كه بازیگران مطرح دنیا با آنها همكاری داشتند. ویتوریو استرارو فیلمبردار زبردستی كه بسیار به حضرت محمد (ص) علاقه داشت و پیش از این هم زندگی یكی دیگر از پیامبران را در «مصائب مسیح» به تصویر كشیده بود.
از: علیرضا مرادی
فراهنگ**9246**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ