۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81705716
T T
۰ نفر
ایران با ظرفیت عظیم خود جایگاهی در صنعت اسباب بازی ندارد

تهران - ایرنا - دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: كشور ما با ظرفیت عظیم بیش از 50 درصد دانش آموخته رشته های هنری؛ نتوانسته در صنعت اسباب بازی جایی برای خود باز كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمدحسین سجادی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی افزود: برای صادرات اسباب بازی دچار مشكل هستیم و این صنعت نتوانسته نخبگان كشور را نیز به سوی خود جذب كند.
وی ادامه داد: به لحاظ تولید علم، كشور از شرایط نسبتا مناسبی برخوردار است اما در تجاری سازی و استفاده از فناوری در دنیا هنوز به جایگاه واقعی نرسیده ایم.
سجادی، فناوری های نرم، فرهنگی و هویت ساز را از جمله اولویت فناوری های نقشه جامع علمی كشور خواند و افزود: در این رابطه ستادی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشكیل شده است.
دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: حوزه اسباب بازی به عنوان یكی از صنایع فناوری نرم در برنامه این معاونت قرار دارد و از شركت‌های دانش‌ بنیان حمایت می كند.
سجادی اضافه كرد: اگر صلاحیت شركت‌های دانش‌بنیان احراز شود، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی و یا تسهیلات پیش‌بینی‌شده استفاده كنند و برای شركت‌های تولیدكننده اسباب‌بازی نیز این مساله وجود دارد و اگر شركت‌های تولیدكننده اسباب‌بازی به سوی دانش ‌بنیان شدن حركت كنند، این مسیر برای آنان باز است.
وی یادآور شد: سرانه مصرف اسباب ‌بازی در خاورمیانه در جایگاه اول جهان قرار دارد و بعد از خاورمیانه، آمریكای شمالی در رتبه دوم است و همین مساله می‌تواند یك بازار خوب را برای تولیدكنندگان ما ایجاد كند.
مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید نیز در این مراسم با اشاره به حمایت‌های این صندوق از تولیدكنندگان اسباب‌بازی گفت: صنعت اسباب‌ بازی دارای بخش‌های طراحی، ساخت و بازاریابی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
اصغر نورالله‌زاده افزود: تجارت اسباب‌بازی پس از مواد مخدر و تسلیحات نظامی، سومین تجارت پرسود جهان است و این مساله اهمیت حوزه اسباب‌بازی را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینكه در عرصه بین‌المللی می توان در رابطه با بازاریابی كارهای مهمی صورت داد، اظهار كرد: درآمد چین از حوزه اسباب‌بازی بیش از دو برابر درآمد نفتی كشور ما است، در حالی كه ما در واردات اسباب‌بازی سومین واردكننده در جهان هستیم.
نورالله‌زاده یادآورشد: قرار است تفاهم‌ نامه‌ای با كانون پرورش فكری منعقد كرده و به واسطه آن از طراحان، تولیدكنندگان و سایر فعالان صنعت اسباب‌بازی حمایت كنیم.
اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی كه از امروز (12 مردادماه) در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری آغاز به كار كرده تا 16 مرداد پذیرای كودكان و خانواده ها است.
فراهنگ**1883**1027
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ