۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱
کد خبر: 81688138
T T
۰ نفر

ساخت الكترود باتري از پالپ چوب

۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱
کد خبر: 81688138
ساخت الكترود باتري از پالپ چوب

تهران-ايرنا-پژوهشگران سوئدي و آمريكايي موفق به ارايه روشي شدند كه در آن از پالپ چوب، الكترود باتري با ظرفيت بالا ساخته مي‌شود.

به گزارش ايرنا ازستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين پژوهشگران با استفاده ازچوب موفق به ساخت آئروژل نانوسلولزي شدند كه مساحت سطحي بالايي داشته، به طوري كه براي ساخت الكترود باتري ايده‌آل است.

يكي از محققان اين پروژه گفت: محققان مؤسسه فناوري سلطنتي KTH با همكاري محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از نانوسلولز توليد شده از چوب، يك فوم الاستيك توليد كردند كه مي‌تواند در توليد باتري استفاده شود.

يكي ازمزاياي استفاده از مواد آئروژل ( نانو موادي هستند كه داراي پتانسيل زياد،چگالي پايين، منافذ زياد و مساحت داخلي بالا) مبتني برچوب اين است كه مي‌توان از آن ساختار سه بعدي توليد كرد، نازك كردن باتري‌ها محدوديت دارد به همين دليل بهتر است به جاي استفاده از ساختار دو بعدي، ازساختار سه بعدي استفاده كرد.

يك ساختار سه بعدي مي‌تواند انرژي بيشتري در خود ذخيره كند و فضاي كمتري اشغال كند، مواد متخلخل مي‌توانند محدوديت‌هاي ساختاري الكترودها را رفع كنند، ساختاري كه ارائه شده مي‌تواند انعطاف‌پذيري بالايي در طراحي باتري داشته باشد.

محققان دراين فرآيند الياف درخت را شكسته و آن را به بخش‌هاي بسيار كوچكي تبديل مي‌كنند، نانوسلولز حل شده، يخ زده و سپس به صورت يخ‌زده خشك مي‌شود، با اين كار مي‌توان رطوبت را از آن خارج كرد، اين تركيب با استفاده از يك فرآيند، پايدار مي‌شود به طوري كه اين ماده مي‌تواند به صورت نرم پايدار باقي بماند.

محصول به دست آمده كاملا نرم و سبك بوده و شبيه به فوم است اما از فوم سبك‌تر و متخلخل‌تر است به طوري كه مي‌توان به آن دست زد بدون اين كه بشكند، سپس به اين تركيب جوهررسانا افزوده مي‌شود تا خواص الكتريكي آن بهبود يابد.

مساحت سطحي محصول توليد شده بسياربالا بوده و قابل مقايسه با ريه‌هاي انسان است به طوري كه ظرفيت آن بيش از زمين فوتبال است، اين تركيب براي ساخت باتري بسيار ايده‌آل است.

علمي (1) ** 9340**1440
۰ نفر