تلاش برای صرفه جویی ١٣ میلیون مترمكعبی در مصرف گاز موتورخانه ها

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت، با اشاره به سرمایه گذاری ٢ میلیارد دلاری برای اجرای طرح افزایش كارایی موتورخانه ها، گفت: مذاكره با شركتهای ملی نفت و گاز انجام شده و ساختار مالی و برگشت سرمایه این طرح در حال نهایی شدن است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی شركت ملی نفت و انرژی، نصرت الله سیفی با بیان اینكه تمام ذینفعان و مردم عادی می توانند در همایش استماع همگانی طرح افزایش كارایی موتورخانه ها شركت كنند، گفت: شركت بهینه سازی مصرف سوخت بعد از برگزاری این همایش، آماده اجرای طرح افزایش كارایی موتورخانه ها است.

وی با بیان اینكه جلسه استماع همگانی تاكنون در كشور انجام نشده و از جنبه علمی و حقوقی نیز برخوردار است، افزود: شركت بهینه سازی مصرف سوخت، طرح، روشهای اجرا، انواع قراردادها و سامانه طرح را تكمیل می كند و پس از آن نظرات سرمایه گذاران، پیمانكاران و بازرسان این طرح را نیز در جلسه استماع همگانی جویا می شود تا طرحی بدون عیب و نقص اجرا شود.

مدیرعامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به آنكه تمام ركن های طرح افزایش كارایی موتورخانه ها به موازات یكدیگر پیش می روند، تصریح كرد: این طرح تا پایان مردادماه سالجاری قطعی می شود.

وی یادآور شد: سامانه طرح افزایش كارایی موتورخانه ها در ٢٨ مرداد از سوی موسسه مطالعات بین المللی انرژی كه به عنوان مشاور با شركت بهینه سازی مصرف سوخت همكاری می كند، تكمیل می شود.

سیفی با اشاره به اینكه چند نوع قرارداد این طرح نیز تهیه شده است، افزود: قرارداد میان شركت اسكو با موتورخانه دار، شركت ملی گاز با اسكو و شركت اندازه گیری و صحه گذاری و بازرس با شركت بهینه سازی مصرف سوخت آماده و نسخه هایی بین ذینفعان برای نظرخواهی توزیع شده است.

مدیرعامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان آنكه برای ساختار مالی و برگشت سرمایه این طرح نیز مذاكره بسیاری با شركت ملی نفت و شركت ملی گاز انجام شده است، گفت: این نظام مالی نیز در حال نهایی شدن است.

به گفته وی، نظام اندازه گیری و صحه گذاری این طرح نیز تصویب و داخل شركت بهینه سازی مصرف سوخت ابلاغ شده و میان ذی نفعان نیز توزیع شده است.

گفتنی است، طرح افزایش كارایی انرژی ٦٠٠ هزار موتورخانه موجود در كشور از طرحهای بند ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣ است كه با اجرای آن روزانه ١٣ میلیون متر مكعب صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی كشور را به همراه خواهد داشت.

مدت زمان اجرای این طرح سه سال و تا پایان سال ٩٦ می باشد و اولویت اجرای پروژه در كلانشهرها، مراكز استان و شهرستانهای مناطق سردسیر كشور است.

همچنین همایش استماع همگانی (Public hearing) طرح ٢ میلیارد دلاری افزایش كارایی موتورخانه ها با هدف بررسی فرصتهای سرمایه گذاری، ٥ مرداد ماه امسال در باشگاه شماره یك نفت از سوی شركت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار می شود.

اقتصام(1) 1836**1558
۰ نفر