۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰
کد خبر: 81686446
T T
۰ نفر
یك دست اندركار: باید توازن مالیاتی بین صنایع و اصناف برقرار شود

مشهد - ایرنا - دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید توازن در حوزه مالیات ستانی بین بخش اصناف و بخش صنعت برقرار شود زیرا هم اینك این نسبت متوازن نیست.

فیروز ابراهیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش صنعت دو برابر اصناف مالیات می دهد در حالی كه اشتغالی كه صنایع ایجاد می كنند چند برابر اصناف است.

وی گفت: این در حالی است كه سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی نصف سهم اصناف است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در بخش مالیات ستانی كه هر سال به میزان آن افزوده می شود در حق بخش صنعت اجحاف بزرگی شده و از آنجا كه نسبت به سایر مودیان مالیاتی سهل الوصولتر است مالیات ستانی از آنها راحتر انجام می گیرد.

وی ادامه داد: نظام مالیاتی در كشور نیازمند ساماندهی است و از آنجا كه بخش صنعت در ایجاد اشتغال سهم عمده ای دارد لذا باید مالیات نیز به صورت واقعی تر و با در نظر گرفتن سهم هر بخش در اقتصاد در نظر گرفته شود.

مدیركل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:

درآمد سالانه هر استان از قبل پیش بینی و سهم مالیات از آن مشخص می شود لذا بر این اساس سهم مالیات بخش اشخاص حقوقی غیردولتی دو برابر سهم مالیات بخش مشاغل است به این معنا كه فعالان صنعتی دو برابر اصناف مالیات می دهند.

حمید ابدی افزود: مالیات برای اشخاص حقوقی بر مبنای درآمد آنها تعیین می شود و بر اساس 'قانون مالیات' اشخاص حقوقی غیردولتی شامل افراد شاغل در بخش صنعت، خدمات و بازرگانی و امور پیمانكاری می شوند كه ملكف به پرداخت مالیات هستند.

وی ادامه داد: بنابراین فعالان بخش صنعت جزو اشخاص حقوقی غیردولتی هستند كه مالیات آنها هر سال از طریق رسیدگی به دفاتر و صورت حساب مودیان محاسبه می گردد و كمتر به صورت علی الاراس اخذ می شود.

مدیركل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: بر این اساس هنگام رسیدگی به دفاتر عملكرد سالانه اشخاص حقوقی غیردولتی اگر به این نتیجه رسیدیم كه آن شركت زیان دیده است مالیات تعیین شده تا دو سال قابل كسب خواهد بود.

وی افزود: اصناف نیز در بخش مشاغل بندهای الف، ب و ج ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم قرار می گیرند كه مشمولان بند الف مكلف به داشتن دفاتر قانونی هستند، مشمولان بند ب مكلف به نگهداری دفاتر مشاغل هستند و مشمولان بند ج باید خلاصه درآمد و هزینه خود را در پایان هر سال اعلام كنند.

ابدی همچنین گفت: قانون مالیاتها اصلاح شده و پیاده سازی نظام جامع مالیاتی در سراسر كشور از جمله خراسان رضوی در حال انجام است بطوری كه تاكنون بیش از 60 درصد این طرح در استان اجرا شده است.

وی شفاف سازی مالیات، تحقق عدالت مالیاتی، تكریم ارباب رجوع و دسترسی به درآمدهای مودیان را بخشی از اهداف پیاده سازی نظام جامع مالیاتی ذكر و بیان كرد: بر این اساس اخذ مالیات از حوزه های مختلف شفاف و واقعی می شود.

شش هزار واحد صنعتی با سرمایه گذاری 100 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی 10 هزار نفر در خراسان رضوی فعال است.

همچنین 218 هزار و 678 واحد صنفی در خراسان رضوی فعالیت دارند. 48 درصد از این صنوف توزیعی هستند و فعالیت حدود 17 درصد از این تعداد تولیدی، 16 درصد خدماتی و بیش از 18 درصد خدمات فنی است.

7489/1858
۰ نفر