۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸
کد خبر: 81669894
T T
۰ نفر

قنات زارچ يزد در راه جهاني شدن

۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸
کد خبر: 81669894
قنات زارچ يزد در راه جهاني شدن

تهران-ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: پرونده ثبت قنات زارچ در فهرست جهاني با برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط اين اداره كل به يونسكو ارسال خواهد شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا، محمد مهدي شرافت اظهار كرد:قنات زارچ از مهمترين قنوات ساخت دست بشر است كه با توجه به اهميت اين سازه طويل، با برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط اداره كل ميراث فرهنگي استان؛ قرار است پس از اقداماتي ازجمله مرمت ، احياء و ساماندهي پاياب ها، مسير قنات و تعدادي پاشيرهاي آب انبارهاي موجود در محور تعريف شده، پرونده ثبت آن در فهرست جهاني به يونسكو ارسال شود.

وي افزود: «آسياب وزير» نيز در مسير اصلي جوي قنات زارچ قرار گرفته و اين آسياب از سازه‌ هاي منحصر به فرد احداث شده بر روي قنات زارچ است كه در محله كوشكنوي يزد واقع شده و ورودي آن به صورت رمپ و در عمق حدود 30 متري از سطح زمين قرار گرفته و اين رمپ با شيبي نسبتاً ملايم به تنوره و آسياب منتهي مي شود.

وي ادامه داد: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، پروژه مرمت، احياء و ساماندهي قنات زارچ آغاز شده است كه مسير پيشنهادي و تعريف شده در اين طرح از آسياب وزير تا مسجد جامع كبير يزد را در بر مي گيرد كه در طول اين مسير تعداد 7 پاياب و 2 پا شير از جمله پاياب هاي جوي كوشكنو، پاياب حاج عباس، پاياب مير عسكر شاهي، حسينيه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدين طراز، مدرسه شاه كماليه و مسجد جامع و پا شيرهاي آب انبار جِن نُك و حسينيه شاه ابوالقاسم نيز مرمت و ساماندهي خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان ميراث فرهنگي، وي خاطرنشان كرد: در طرح تهيه شده درخصوص پروژه مرمت و ساماندهي قنات زارچ، نورپردازي مسير پاياب ها و پاشيرها نيز در دستور كار معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي يزد است كه همين امر نيز مي تواند امكان بازديد هر چه بهتر گردشگران و علاقه مندان اين سازه عظيم را مهيا كند.

قنات تاريخي زارچ 16 تير 1384 با شماره 14830 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

بخش زارچ كه با قدمت بيش از سه هزار سال پس از يزد و ميبد؛ كهن ترين منطقه در مركز ايران محسوب مي شود، در 15 كيلومتري غرب شهر يزد قرار گرفته ‌است.

فراهنگ**7537**1027

سرخط اخبار فرهنگ