۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۴
کد خبر: 81665551
T T
۰ نفر
مدیركل ارشاد خراسان رضوی: فعالان فرهنگی باید با اقتصاد آشنا شوند

مشهد - ایرنا - مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بسیاری از فعالان و موسسات فرهنگی هنوز با اقتصاد و پیوست اقتصادی در مقوله فرهنگ غریبه هستند لذا باید با ادبیات اقتصاد آشنا شوند.

سیدسعید سرابی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مشهد از یك سو به دلیل وجود مضجع منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و از سوی دیگر به دلیل ظرفیتهای فرهنگی، هنری و دینی از جایگاه ویژه‌ای در حوزه توسعه صنایع فرهنگی برخوردار است.
وی گفت: كلانشهر زیارتی مشهد در حوزه صنایع فرهنگی كشور پیشتاز است و طی سالیان اخیر توانسته فرصتهای زیادی را در عرصه صنایع فرهنگی ایجاد نماید كه شالوده آن را می ‌توان در جشنواره ‌ها، همایشها و دوره‌های مختلف مشاهده كرد.
مدیركل فرهنگ و اشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اما در نگاه فراملی باید اذعان داشت كه در مقایسه با جهان اسلام و بالاخص رویكرد كشورهای غربی به موضوع صنایع فرهنگی بسیار عقب هستیم.
وی با اشاره به مشكلات دولت در حوزه منابع مالی ادامه داد: نباید انتظار داشت دولت تمامی فعالیتهای فرهنگی و هنری را مورد حمایت مالی قرار دهد زیرا نگاه حاكمیتی به هر فعالیت فرهنگی و هنری امكانپذیر نیست.
سرابی گفت: در سالهای اخیر جنبش خوبی در این عرصه صورت گرفته كه تشكیل كارگروه اقتصاد، فرهنگ و هنر در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از جمله آنها است.
وی توسعه اقتصاد فرهنگی را نیازمند تعامل بخشهای صنعتی و مالی با حوزه فرهنگ ذكر و بیان كرد: تقویت عرصه‌هایی همچون اقتصاد و هنر می تواند زمینه بهره ‌برداری مطلوب از عنوان مشهد 2017 را نیز فراهم آورد.
مشهد از سوی سازمان آیسسكو برای سال 2017 میلادی عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا را كسب كرده است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت سه هزار موسسه فرهنگی هنری در این استان ادامه داد: واقعیت این است كه بسیاری از فعالان، مسولان و موسسات فرهنگی هنوز با ادبیات اقتصادی و پیوست اقتصادی در مقوله فرهنگ غریبه هستند.
وی همچنین در مورد موضوع سوغات زائران نیز گفت: هم اینك بسیاری از سوغات ارائه شده به زائران در درجه نخست غیرایرانی بوده و در درجه بعد نیز رویكرد غیرفرهنگی دارد.
سرابی افزود: در سالهای اخیر حساسیت ‌سازی مناسبی به عنوان گام نخست در این عرصه بوجود آمده لذا آثار جامعه فرهنگی و هنری می ‌تواند به خوبی در سبد كالای سوغات زائران قرار گیرد.
استان خراسان رضوی دارای 22 رشته بومی و مزیتدار صنایع دستی و فرهنگی است.
پیش از این معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز گفته بود:70 درصد سوغات كنونی این استان را محصولات ساخت كشور چین تشكیل می دهند.
مشهد به عنوان دومین كلانشهر مذهبی جهان علاوه بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت، سالانه پذیرای 25 میلیون نفر زائر و مسافر داخلی و دو میلیون زائر و گردشگر خارجی است.
7498/1858

سرخط اخبار استان‌ها