۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۱۳
کد خبر: 81664519
T T
۰ نفر
وزیر علوم: از تعامل علمی با كشورهای منطقه استقبال می كنیم

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استقبال از تعامل علمی و فناوری با كشورهای منطقه گفت: فعالیت های 5 كرسی علمی یونسكو در ایران موجب گسترش همكاری های علمی، فرهنگی و هنری بین كشورهای منطقه می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، محمد فرهادی در دیدار با خانم استر كیش لاروش رییس دفتر منطقه ای یونسكو در ایران با بیان اینكه فعالیت كمیسیون ملی یونسكو در ایران با مدیریت جدید گسترش می یابد، افزود: از این پس علاوه بر گسترش فعالیت های كمیسیون ملی یونسكو در ایران، كمیته های تخصصی در موضوعات مختلف و با حضور دانشمندان و دانشگاهیان مرتبط در این كمیسیون فعال خواهند شد كه این فعالیت می تواند در گسترش همكاری های علمی و فناوری از طریق سازمان یونسكو موثر باشد.
وزیر علوم همچنین از فعالیت 5 كرسی علمی كه از طرف یونسكو در ایران فعالیت می كنند نیز اظهار رضایت كرد.
براساس گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی در بخش دیگری در پاسخ به تقاضای رییس دفتر منطقه ای یونسكو در ایران در خصوص همكاری و كمك رسانی علمی و فناوری به كشور تركمنستان گفت: ما آمادگی داریم تا در زمینه های مختلف علمی به ویژه در زمینه تاسیس و راه اندازی پارك علم و فناوری با تركمنستان همكاری مشترك داشته باشیم كه در این زمینه می توان كارگاه های آموزشی درخصوص راه اندازی پارك علم و فناوری برگزار كرد.
وزیر علوم درمورد توسعه و پیشرفت علمی در كشورمان گفت: آموزش عالی ایران در سال های اخیر توسعه و پیشرفت مناسبی داشته و تعداد دانشجویان ما نسبت به اوایل انقلاب اسلامی، 25 برابر شده و هم اكنون حدود 5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه های كشور تحصیل می كنند.
وی افزود: با توجه به پیشرفت همه جانبه در آموزش عالی ایران ، زمینه مناسبی برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران فراهم شده كه سازمان یونسكو هم تعدادی بورسیه برای ارائه اعزام دانشجویان خارجی به ایران در اختیار دارد.
فرهادی در ادامه آمادگی ایران برای همكاری در زمینه آموزش فعالیت های هنری و فرهنگی، از قبیل سفال كاری ونگهداری بناهای خشتی در سایر كشورهای منطقه را نیز اعلام كرد.
وزیر علوم، در راستای ارائه آمار بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهان از طرف یونسكو، خواستار برگزاری كنفرانسی علمی ار طرف این سازمان برای بررسی این معضل جهانی شد.
در ادامه این دیدار خانم استر كیش لاروش رییس دفتر منطقه ای یونسكو در ایران با تشكر از همكاری مناسب جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری با كشورهای منطقه گفت: با توجه به نزدیكی دفاتر منطقه ای یونسكو در كشورهایی همجون افغانستان، پاكستان، تركمنستان و ایران سعی می كنیم علاوه بر داشتن همكاری های مناسب علمی و فرهنگی بین این كشور ها، زمینه های گسترش این فعالیت ها را نیز فراهم كنیم.
وی همچنین به رشد علمی ایران در زمینه آموزش عالی اشاره كرد و گفت: در نظر داریم كنفرانسی تحت عنوان آموزش در كشور های منطقه برگزار كنیم كه جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش موثری در این كنفرانس داشته باشد.
لاروش از همكاری ایران در زمینه های دیگر از قبیل مدیریت آب، حفظ میراث فرهنگی، علوم طبیعی و مواردی از این قبیل با دفاتر یونسكو در منطقه استقبال كرد.
فراهنگ**9129**1027
۰ نفر