۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۱۴
کد خبر: 81649533
T T
۰ نفر
چین از افزایش خصومت‌ها میان روسیه و آمریكا ابراز نگرانی كرد

پكن - ایرنا - در حالی كه روابط روسیه و آمریكا پس از بحران اوكراین تیره‌تر شده، چین نسبت به افزایش خصومت‌ها و خطر درگیری میان دو كشور در منطقه هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، رسانه های نزدیك و وابسته به دولت چین در گزارش های مختلف اعلام كرده اند كه دولت پكن علاوه بر نگرانی از بروز مناقشات لفظی میان دو كشور، بیشتر نگران فروش تسلیحات نظامی به كشورهای همسایه روسیه از سوی آمریكا است.

از سوی دیگر این مساله می تواند باعث خشم روسیه شود تا آنجا كه این كشور اكنون اعلام كرده است زرادخانه هسته ای خود را برای رویارویی با آمریكا را تقویت خواهد كرد.

بحران اوكراین عملا نوعی رویارویی میان روسیه و آمریكا را باعث شده اما اعزام نظامیان آمریكایی به منطقه و فروش های تسلیحاتی به كشورهای بالتیك، بویژه همسایگان مسكو موجب شده است تا بار دیگر نبردها به نوعی در حیطه جنگ سرد میان دو كشور آغاز شود.

روزنامه گلوبال تایمز كه دیدگاه دولت چین را منتشر می كند در این باره می نویسد: اگر قرار باشد درگیری میان دو كشور صورت گیرد بهتر است آمریكایی ها بدانند كه حمایت ها در داخل از پوتین رئیس جمهور روسیه بیش از آمریكا خواهد بود.

این نشریه از تلاش پنتاگون برای انبار كردن سلاح های آمریكا در اروپای شرقی به شدت انتقاد كرده و افزوده است كه آمریكا در حال دامن زدن به یك بحران است.

چین بر این باور است كه این انبارهای تسلیحاتی باعث بروز جنگ می شود و همین مساله اكنون نگرانی های امنیتی در میان كشورهای منطقه را بیشتر كرده است.

گلوبال تایمز نوشته است كه آمریكا و متحدانش می گویند كه كرملین قصد حمله به اوكراین را دارد اما آنها درك نمی كنند كه روسیه می خواهد نظم جنگ سرد غرب را به چالش بكشد.

غرب و دولت كیف روسیه را به حمایت از جدایی طلبان شرق اوكراین متهم می كنند، اتهامی كه مسكو همواره آن را تكذیب كرده است.

نشریات چین گزارش كرده اند كه بحران اوكراین باعث شد تا آمریكا پا را فراتر از حریم خود گذاشته و بیش از اندازه به روسیه فشار بیاورد و این كشور را در تنگنا قرار دهد و حالا مسكو چاره ای به جز اتخاذ تدابیر مقابله جویانه ندارد.

روش های در پیش گرفته شده از سوی كاخ سفید بر علیه كرملین حتی باعث شد، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی نظامی روسیه با عنوان «آرمیا - 2015» اعلام كند: دولت روسیه همچنان به توسعه نیروهای مسلح كشور و تجهیز آنها به تسلیحات و تجهیزات نظامی جدید توجه خاص دارد.

او خاطرنشان كرد كه در سال جاری نیروی اتمی روسیه 40 فروند موشك قاره پیما قادر به حمل كلاهك های هسته ای دریافت می كند و این موشك ها توانایی عبور از هر گونه سامانه پدافند موشكی را دارند.

بركناری «ویكتور یانوكوویچ» رییس جمهوری پیشین اوكراین در فوریه 2014 (بهمن 1392) به دلیل مخالفت با امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، تبعات گسترده ای از جمله الحاق شبه جزیره كریمه به روسیه، تحریم های متقابل مسكو و بروكسل و واشنگتن و تنش در شرق اوكراین را در برداشت.

آساق*231*1597