۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷
کد خبر: 81648265
T T
۰ نفر
سونامی گردشگران خارجی در راه است

تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره و مدیرعامل شركت ایرانگردی و جهانگری با اشاره به آنكه سونامی گردشگران خارجی بعد از توافق هسته ای در راه است، گفت: طی پنج سال آینده نزدیك به ٢٠ میلیون گردشگر خارجی ممكن است به كشور بیایند.

محسن قریب روز سه شنبه در حاشیه دومین روز از نهمین همایش سراسری مدیران گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی در مجتمع جهانگردی دیزین در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان آنكه ایران به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی جزء 10 كشور برتر جهان است، اظهار داشت: با وجود این رتبه، متاسفانه سهم ایران در صنعت گردشگری بسیار اندك است.

وی رتبه ایران در صنعت گردشگری را یكصد و سی و دومین و به لحاظ درآمدی یكصد و شصتمین در بین 180كشور جهان اعلام كرد.

قریب با اشاره به موضوع تحریم ها گفت: تردیدی نیست تحریم ها در حوزه گردشگری مشكلاتی را ایجاد می كند اما در همین شرایط گردشگران اندكی كه به ایران سفر می كنند از برخورد ایرانیان كاملا راضی هستند و تحت تاثیر مهمان نوازی ایرانیان قرار گرفته اند.

مدیرعامل شركت ایرانگردی و جهانگری توضیح داد: تحت تاثیر قرار گرفتن گردشگران خارجی در حالی است كه تبلیغات منفی زیادی در خارج از كشور علیه ایران می شود.

به گفته قریب، آژانس هایی كه در خارج از كشور فعال هستند باید در زمینه جذب گردشگر به گونه ای فعال شوند كه تبلیغات منفی علیه ایران را خنثی كنند.

وی در خصوص وضعیت زیرساخت ها در این بخش، اظهار داشت: در زمینه زیرساخت های صنعت گردشگری، مشكلات زیادی داریم و این در حالی است كه با نیازهای جدید بازار صنعت یادشده، تطابق نداریم.

وی یادآور شد: در عرصه آموزش و ارتقا كیفی كاركنان صنعت گردشگری مشكل داریم كه باید تلاشهای زیادی در این مورد انجام شود.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شركت ایرانگردی و جهانگردی گفت: برخی از شاغلان (مهمان پذیران) دارای رفتار مناسبی با گردشگران نیستند كه باید دوره های آموزشی مناسب را در این خصوص طی كنند.

عضو هیات مدیره و مدیر عامل شركت ایرانگردی و جهانگری؛ تعداد هتل های شركت ایرانگردی و جهانگری برای پذیرش گردشگر را ٧٠ هتل عنوان كرد و گفت: همچنین فقط هفت هزار اتاق داریم كه سالانه ٣٥٠ هزار نفر را بیشتر نمی توانند، پاسخگو باشند.

وی معتقد است: در صورت سونامی گردشگری در پنج سال آینده، زیرساخت ها برای پذیرش گردشگری مناسب نیست در حالیكه برای استقبال از این همه گردشگر نیاز به ساخت ٢٠٠ هتل داریم.

وی ادامه داد: نه تنها هتل كم داریم بلكه در زمینه ترانسفر گردشگر نیز مشكل وجود دارد. مشكل جابه جایی از رفتار رانندگان با توریست ها تا نداشتن امكانات مناسب بخصوص در خودروها برای جابه جایی گردشگران (داشتن كولر و یا سیستم صوتی كه راهنما بتواند با گردشگران صحبت كند) را شامل می شود.

قریب با مقایسه ایران و كشورهایی كه توریسم بخش مهمی از درآمد آن كشورها را تشكیل می دهد، گفت: برخی از كشورهای اروپایی و تركیه سالانه بیش از 10میلیون گردشگر خارجی را پذیرا هستند اما متاسفانه ما در مقابل زیرساخت های ایجاد شده كشورهای یادشده حرفی برای گفتن نداریم.

این كارشناس مسائل گردشگری توضیح داد: به طور مثال ما هنوز در خصوص دستشویی و توالت های بین راه حتی برای گردشگران داخلی مشكل داریم و مردم كمتر رغبت به رفتن به آنها دارند بنابراین چگونه می توان از یك گردشگر خارجی خواست از چنین امكانی استفاده كند؟

وی اظهار امیدواری كرد كه صنعت گردشگری با افزایش سرمایه گذاری روند بهتری را طی كند و سرمایه گذاران برای ورود به ساخت هتل، ترانسفر،آموزش رفتاری مهمانپذیران سرمایه گذاری كنند.

عضو هیات مدیره و مدیر عامل شركت ایرانگردی و جهانگری؛ یادآور شد: شهرداری ها می توانند با در اختیار قرار دادن زمین در محل های مناسب با قیمت های نازل شرایط را برای ساخت هتل، فراهم كنند.

قریب ادامه داد: امروز برای ساخت هتل حداقل به 100 میلیارد تومان هزینه نیاز است لذا بانكها با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می توانند بستر ساخت هتل را در كشور افزایش دهند و این در حالی است كه متاسفانه امروزه هتلداری در كشور سودآور نیست.

به گفته وی، به علل برخی از موانع، صنعت هتلداری در ایران اجازه ورود به بسیاری از دیگر كارها را ندارد. در بسیاری از كشورها هتل سود چندانی ندارد اما كارهای جنبی در كنار هتل ها برای هتلداران درآمدزا است در حالی كه در ایران فقط از طریق اتاق فروشی می خواهند این درآمد را حاصل كنند كه این امر پاسخ نمی دهد.

عضو هیات مدیره و مدیر عامل شركت ایرانگردی و جهانگری؛ اضافه كرد: امروزه قیمت اتاق در ایران گرانتر از كشورهای دیگر است. برای رسیدن به شرایط مطلوب باید كارهای زیادی انجام شود.

قریب با بیان آنكه تعداد گردشگران جهان سالانه برابر با 1.2 میلیارد نفر است، ادامه داد: از محل این تعداد گردشگر 1.1 تریلیون دلار درآمد حاصل می شود.

وی تعداد شاغلان مستقیم در این صنعت را 350 میلیون نفر ذكر و تصریح كرد: 10 درصد از شاغالان جهان، در این بخش فعال هستند.

وی اشتغال مستقیم در صنعت گردشگری را مرتبط با هتلداری، ترانسفر، صنایع دستی و رستوران داری دانست و افزود: صدها شغل دیگر می تواند به شكل غیر مستقیم به این حوزه مربوط شود.

وی در خصوص حضور شركت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی در بورس گفت: حضور در بورس برای سرمایه گذاری بیشتر در بخش گردشگری است كه می توان از هزاران میلیارد تومان سرمایه های مردم برای توسعه هتل های وابسته به این مجموعه یاری گرفت.

وی در زمینه برنامه های شركت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی در بخش اوقات فراغت نیز اظهار داشت: مجتمع جهانگردی دیزین مكان مناسبی برای برگزاری همایش ها یك تا چند روزه است كه باید با سرمایه گذاری شرایط را برای این امر فراهم كنیم. برگزاری هر كاری در مجموعه هتل های ما نیاز به سرمایه گذاری دارد.

قریب در خصوص شرایط شهر اصفهان نیز گفت: هم اكنون شركت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی حدود 30 هزار مترمربع در شهر اصفهان نزدیك كوه صفه زمین دارد كه فقط سه هزار مترمربع در آن ساختمان داریم در حالی كه می توان در بقیه این زمین، هتل 30 طبقه ساخت كه نیاز به 200میلیارد تومان سرمایه دارد.

عضو هیات مدیره و مدیر عامل شركت ایرانگردی و جهانگری با اشاره به اینكه صنعت هتلداری در ایران در وضعیت خیلی خوبی نیست، گفت: به همین دلیل از معافیت مالیاتی برخورداریم در حالیكه سود تسهیلات هم برای این صنعت اندك است.

قریب در پایان یادآور شد: تا پیش از انقلاب در شهر تهران 5 هتل 5 ستاره داشتیم كه پس از گذشت 38 سال فقط یك هتل 5 ستاره دیگر به این مجموعه اضافه شده است. در شهر استانبول 1500 تا1600 هتل پذیرای گردشگران است كه این مقایسه نشان می دهد برای ارتقا صنعت گردشگری در كشور نیاز به عزم عمومی داریم.

اقتصام(4)9123 **1558