۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۸
کد خبر: 81643787
T T
۰ نفر

پرواز كرمان - تهران با پنج ساعت تاخیر

۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۸
کد خبر: 81643787
پرواز كرمان - تهران با پنج ساعت تاخیر

كرمان- ایرنا- پرواز شركت هواپیمایی ماهان از كرمان به تهران با پنج ساعت تاخیر انجام شد.

به گزارش ایرنا پرواز شماره 1052 هواپیمای 747 ماهان ایر كه قرار بود ساعت 22 و 15 دقیقه جمعه شب از فرودگاه كرمان انجام شود ساعت 3 و 15 دقیقه بامداد شنبه انجام شد.

بنابر اظهارات مسافران این هواپیما ساعتی پس از ورود آنها به فرودگاه كرمان اعلام شد كه پرواز با تاخیر و پس از ساعت 12 انجام می شود.

مسوولان اداره كل فرودگاه های استان كرمان امروز شنبه به ایرنا اعلام كردند كه علت این گونه تاخیرها را باید ایرلاین ها اطلاع رسانی كنند و از حیطه مسوولیت آنها خارج است.

مدیران شركت هواپیمایی ماهان نیز تا لحظه مخابره این خبر حاضر به مصاحبه درباره علت تاخیر این پرواز نشدند.

گفته می شود نقص فنی هواپیما در فرودگاه مبداء علت این تاخیر بوده است.

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی با تایید وزیر راه و شهرسازی از 31 فروردین امسال برای اجرا به شركت های هواپیمایی ابلاغ شد.

طبق این دستورالعمل مطالبات مسافران در مواردی چون پذیرایی در زمان بروز تاخیر، ابطال پروازها توسط ایرلاین، تاخیرهای پروازی، شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی و سایر موارد باید توسط شركت های هوایی رعایت شود.

یكی از بخش هایی كه در آیین نامه حقوق مسافر به آن اشاره شده موضوع تاخیرهای پروازی است، تاخیرهایی كه در این دستورالعمل به سه گروه تاخیرها بین یك تا دو ساعت، تاخیرهای بین دو تا چهار ساعت و تاخیرهای بیش از 4 ساعت تقسیم شده و وظایف ایرلاین ها در برابر مسافران متناسب با زمان و دلیل تاخیر ها نیز مشخص شده تا شركت ها ملزم به ارائه خدمات و خساراتی به مسافران باشند، البته پرداخت خسارت برای تاخیرهایی كه به دلیل شرایط بد جوی انجام می شود از این مساله مستثنی شده است.

اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یك هفته قبل از انجام پرواز باشد در آن صورت شركت حمل كننده موظف به پرداخت كامل وجه بلیت به مسافران است.

در صورتی كه ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شركت حمل كننده موظف به پرداخت كامل وجه بلیت و ارائه یك بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و كلاس پروازی به مسافر خواهد بود.

اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شركت حمل كننده موظف به پرداخت كامل وجه و ارائه یك فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و كلاس پروازی است.

همچنین ارایه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و كلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می گیرد و در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شركت های هواپیمایی انجام خواهد شد.

در صورت بروز تاخیر در انجام پروازها براساس زمان درج شده در بلیت مسافر، اقدامات ذیل می بایست توسط شركت هواپیمایی انجام شود.

نماینده شركت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می كند و شركت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز فرودگاه به صورت مستمر اقدام خواهد كرد.

در صورت تاخیر بیش از یك ساعت و كمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان كافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

در صورتی كه تاخیر بین 2 تا 4 ساعت باشد انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امكانات فرودگاهی خواهد بود و شركت ها امكان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی را فراهم خواهند كرد.

تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امكان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شركت های هواپیمایی ( در صورت درخواست مسافر ) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین ( به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت كامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز بخشی از این دستورالعمل است.

در صورتی كه تاخیر بیش از 4 ساعت باشد در آن صورت شركت حمل كننده موظف به ارایه یك فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و كلاس پروازی خواهد بود.

در مورد پروازهایی كه به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می گردد، شركت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین تنها موظف به استرداد كامل وجه به مسافرین خواهند بود.

3028
۰ نفر