مرگ مغزی سالانه هشت هزار نفر؛ پیوند كلیه سه هزار

تهران- ایرنا- رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در كشور رخ می دهد، افزود: در صورتی كه 50 درصد این افراد شرایط اهدای عضو را داشته باشند، باید از این تعداد بین پنج تا هشت هزار پیوند كلیه انجام شود درحالیكه این رقم اكنون سه هزار پیوند است.

دكتر كتایون نجفی زاده در حاشیه برگزاری نخستین كنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: هر مرگ مغزی حداقل یك تا هشت عضو می تواند اهدا كند و بیشترین عضوی كه می تواند اهدا شود، كلیه ها و كبد هستند. به عبارت دیگر 96 درصد از مرگ مغزی ها می توانند كلیه خود را اهدا كنند.

وی افزود: علاوه بر این هر مرگ مغزی بین یك تا 53 نسج می تواند اهدا كند كه اهدای عضو فرد گیرنده را از نارسایی عضو نجات می دهد و اهدای نسج می تواند فرد گیرنده را از معلولیت رهایی بخشد.

نجفی زاده ادامه داد: با وجود این تعداد مرگ مغزی در كشور، اگر از بخش های قابل اهدای بدن آنها درست استفاده شود، می توانیم روزی را ببینیم كه هیچ بیمار نیازمند پیوند در فهرست انتظار فوت نكند.

وی گفت: در حال حاضر روزانه هفت تا 10 بیمار در فهرست انتظار به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می كنند. این درحالی است كه در هر شهر به ازای هر یك میلیون نفر جمعیت، باید حداقل سالانه 20 اهدا از مرگ مغزی رخ دهد.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت گفت: همچنین سالانه 38 نفر در میلیون، مرگ بیماران نیازمند پیوند در كشور رخ می دهد.

نجفی زاده افزود: در چنین شرایطی كه میزان مرگ مغزی در كشور زیاد است، نباید بیمار نیازمند پیوند فوت كند و حتی نباید بیمار نیازمند پیوند در فهرست انتظار باشد.

وی خاطرنشان كرد: فرهنگ مردم ما فرهنگ ایثار است و مردم ثابت كرده اند كه در زمینه های مختلف از خودگذشتگی می كنند فقط ما باید بدانیم كه چگونه آنها را به اهدای عضو عزیزانشان كه دچار مرگ مغزی می شوند، به درستی ترغیب كنیم.

نجفی زاده گفت: آمار رضایت مردم به اهدای عضو بستگان دچار مغزی شده آنها، 37 درصد در سال 92 بوده كه در سال گذشته به 70 درصد افزایش یافته است.



** افزایش پیوند از مرگ مغزی

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: سال گذشته افت اندكی در تعداد پیوند كلیه به ویژه از فرد زنده داشتیم به همین منظور كارگروهی در وزارت بهداشت برای بررسی علت این مساله تشكیل شده است.

نجفی زاده افزود: البته این افت پیوند كلیه از فرد زنده را با اهدا از افراد مبتلا به مرگ مغزی، جبران كرده ایم.

وی با بیان اینكه آمار نشان دهنده آن است كه نسبت پیوند كلیه از مرگ مغزی كه سال گذشته حدود 48 درصد و از فرد زنده 52 درصد بود و امسال نیزدر همین چند ماهه اول سال به 56 درصد از مرگ مغزی رسیده است ابراز امیدواری كرد تا پایان سال جاری این نسبت افزایش بیشتری یابد تا بیشتر پیوندها از مرگ مغزی انجام شود.





** طرح مدل ایرانی شبكه فراهم آوری و پیوند اعضا

نجفی زاده اظهار كرد: این طرح بر پایه تلاش های اساتید قبلی و كمك اساتید فعلی نوشته شده است و دكتر حسن قاضیانی هاشمی وزیر بهداشت تیرماه سال گذشته آن را تصویب و دستور ضرب العجل اجرای آن را صادر كرد. همچنین شورای عالی پیوند وزارت بهداشت آن را تایید كرده است.

وی با بیان اینكه این یك طرح 36 ماهه است كه حدود هشت ماه از آغاز آن گذشته است، افزود: در این طرح ثبت اطلاعات موارد مرگ مغزی و اطلاعات مربوط به بیماران نیازمند به پیوند درج می شود.

نجفی زاده ادامه داد: همچنین در این طرح، ترابری هوایی عضو پیوندی نیز درنظرگرفته شده است تا بتوان در صورت لزوم اعضای اهدایی را به نیازمندترین و مناسب ترین بیمار در سراسر كشور اهدا كرد.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح این است كه هیچ عضو قابل اهدا از مرگ مغزی در كشور دفن نشود و هیچ بیمار نیازمند پیوند در فهرست پیوند اعضا، فوت نكند.

نخستین كنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی ایران روز چهارشنبه در سالن همایش های رازی برگزار شد.

علمی(4)1834**1599

سرخط اخبار جامعه