۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۲
کد خبر: 81639030
T T
۰ نفر
كره‌شمالی همچنان به فعالیت‌های اتمی مخفیانه خود ادامه می‌دهد

پكن - ایرنا - وزارت امور خارجه آمریكا در گزارشی جدید، مدعی شدت و گسترش فعالیت‌های اتمی كره شمالی و تاسیس نیروگاههای هسته‌ای جدید توسط این كشور شده است.

به گزارش ایرنا، در این گزارش كه انتشار آن در رسانه‌های شرق آسیا بویژه یونهاپ بازتاب گسترده ای داشت، وزارت امور خارجه آمریكا مشخصا به نام تاسیسات «یانگ بیون» كره شمالی اشاره و اعلام كرده است كه شواهد موجود نشان دهنده فعالیت گسترده پیونگ یانگ در این نیروگاه است.

در گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریكا كه به عنوان گزارش سال 2015 دولت آمریكا در خصوص میزان پایبندی كشورهای مختلف به اصول پیشگیری از گسترش مسابقات تسلیحاتی اتمی منتشر شده، آمده است: اقدامات و رویكردهای پیونگ یانگ به هیچ وجه منطبق با الزامات بین المللی این كشور در چارچوب رژیم منع گسترش هسته‌ای نبوده و نیست.

براساس ادعای آمریكا در گزارش یاد شده، مجموعه تاسیسات اتمی «یانگ بیون» كره شمالی، بخش قابل توجهی از پلوتونیم مورد نیاز پیونگ یانگ برای تامین نیازهای مربوط به ساخت كلاهك های اتمی را تامین كرده و آزمایش های اتمی كره شمالی در سال های 2006، 2009 و 2013 نیز با استفاده از پلوتونیوم تولید شده در این مركز انجام شده است.

این گزارش همچنین بر تداوم فعالیت های هسته ای كره شمالی در این مركز و نیز ساخت یك دستگاه راكتور آب سنگین و مجموعه ای برای غنی سازی اورانیوم كه می تواند در عملیات و آزمایش های شكافت هسته ای مورد بهره برداری قرار گیرد، اشاره كرده است.

در این گزارش همچنین با طرح این ادعا كه وجود تاسیسات مخفی اتمی دیگر در اراضی جمهوری دموكراتیك خلق كره بسیار محتمل است، آمده است: فعالیت راكتور 5 مگاواتی كره شمالی كه از سال 2013 به بعد آغاز شده به همراه راكتور آب سنگینی كه در حال حاضر در تاسیسات یاد شده در حال ساخت است، می تواند به روشنی بهانه و توجیه كافی را برای ساخت یك تاسیسات جدید غنی سازی به پیونگ یانگ بدهد.

آمریكا كه آتش افروزی های گاه و بی گاهش از جمله بهانه های اصلی كره شمالی برای دفاع از خویش در برابر تهدیدات واشنگتن بوده، همچنین در این گزارش با تاكید بر لزوم حل و فصل مسئله هسته ای این كشور از راههای دیپلماتیك؛ از پیونگ یانگ خواسته است تا آمادگی خود را برای آغاز مجدد مذاكرات شش جانبه اتمی اعلام كند.

براساس این گزارش، نیروگاه «یانگ بیون» در 90 كیلومتری شهر پیونگ یانگ، پایتخت كره شمالی واقع است و یك مركز پنج مگاواتی گرافیتی محسوب می شود.

این نیروگاه در سال 2007 تعطیل شد و آمریكا و كره جنوبی بر این باورند كه كره شمالی در آن پلوتونیم با خلوص بالا برای ساخت بمب اتمی تولید می كند.

گزارش های منتشر شده همچنین حاكیست، كره شمالی در نیروگاه «یانگ بیون» تأسیسات غنی سازی اورانیوم در اختیار دارد كه قبلا پلوتونیوم در آن تولید می شد. از این دو ماده می‌توان برای ساخت بمب هسته ای استفاده كرد.

آمریكا چندی پیش اعلام كرد تصاویر ماهواره ای این كشور و كارشناسان تایید می كنند این نیروگاه فعال شده است.

كره شمالی تاكنون این گزارش ها را تایید نكرده است.

پیونگ یانگ در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یك قدرت هسته ای معرفی كرد و سال 2006 نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد.

این كشور به دلیل آزمایش های هسته ای و موشكی مورد تحریم های بین المللی قرار گرفته است.

پیونگ یانگ تاكنون سه آزمایش هسته ای در سالهای 2006، 2009 و 2013 انجام داده است.

آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان