۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81610016
T T
۰ نفر

تصرف غیرقانونی 55 هكتار از اراضی ملی در استان البرز

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81610016
تصرف غیرقانونی 55 هكتار از اراضی ملی در استان البرز

كرج - ایرنا - مدیر املاك و امور حقوقی اداره كل راه و شهرسازی استان البرز گفت: اكنون 55 هكتار از اراضی ملی در حریم شهرهای استان البرز در دست متصرفان غیرقانونی است.

حمید صفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: حكم قضایی برای آزاد سازی 12 هكتار از این اراضی صادر شده كه طی چند روز آینده دست متصرفان غیر قانونی از این اراضی كوتاه می شود.

وی از عزم جدی مسوولان اجرایی و قضایی برای آزاد سازی اراضی متصرفی در حریم شهرهای البرز خبر داد و افزود: تا پایان امسال نیز تمام اراضی متصرفی در محدوده شهرهای استان به بیت المال بازگشت داده می شود.

مدیر املاك و امور حقوقی اداره كل راه و شهرسازی استان البرز یادآور شد: پارسال 30 هكتار از اراضی ملی و دولتی در حریم شهرهای البرز به بیت المال بازگشت و از ابتدای سال جاری تاكنون دست متصرفان از 35 هزار متر مربع از این اراضی كوتاه شده است.

صفری با بیان اینكه بخشی از اراضی حاشیه شهرهای استان البرز در اختیار برخی مراكز نظامی و دولتی است، گفت: این اراضی باید در اسرع وقت تعیین تكلیف شود.

هفته گذشته با تخریب بیش از 30 بنای غیرمجاز با حكم قضایی حدود دو هكتار زمین متصرفی در استان البرز آزادسازی شد.

همچنین علاوه بر اراضی ملی و دولتی حاشیه شهرهای استان البرز، زمین خواران بخش هایی از اراضی ملی حاشیه روستاها و مناطق خوش آب و هوای استان را تصرف كردند كه در ماه های اخیر بخشی از این اراضی آزادسازی شد.

به دنبال تاكیدهای رهبر معظم انقلاب در اواخر سال گذشته مبنی بر مبارزه با پدیده كوه خواری و زمین خواری، مسوولان استان البرز اعم از استانداری، فرمانداری ها و دستگاه قضایی با جدیت وارد مقابله با این پدیده شده و بناهای غیرمجاز در اراضی ملی و دولتی یكی پس از دیگری تخریب می شود.

یكی از دغدغه های مسوولان استان البرز، تغییر كاربری اراضی كشاورزی توسط افراد سودجو و فرصت طلب است كه در این زمینه در سال های اخیر تعدادی بنای غیرمجاز در این اراضی نیز تخریب شد.

افزایش قیمت اراضی كشاورزی در مناطق خوش آب و هوای استان مانند شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد پای سودجویان را به این مناطق باز كرده است.

این افراد با خرید اراضی كشاورزی و باغی با كمترین قیمت از بهره برداران، اقدام به ساخت ویلاهای بزرگ در این اراضی می كنند.

مسوولان استان البرز در بخش جهاد كشاورزی و ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ بارها و بارها از این موضوع ابراز نگرانی كرده اند.

استان البرز حدود 75 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغی حاصلخیز دارد كه سالانه مقادیر قابل زیادی محصول زراعی و باغی از این استان به بازارهای داخلی و خارجی عرضه و صادر می شود.

2077/6155/7410
۰ نفر