۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۲۳
کد خبر: 81604546
T T
۰ نفر
بسیج ملی در بهره برداری پایدار ازمحیط زیست با اجرای سیاست های كلی محیط زیست

تهران- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصلاح بند محیط زیست در پیش نویس نهایی سیاست های كلی برنامه ششم توسعه گفت:در این پیش نویس عنوان بسیج ملی در حفظ، احیا و بهره برداری پایدار از محیط زیست با اجرای سیاست های كلی محیط زیست پیشنهاد شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید محمد مجابی در جلسه شورای برنامه ریزی محیط زیست در برنامه ششم توسعه با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی و ضرورت حفاظت از محیط زیست، افزود: در دیدار مسوولان و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی با مقام معظم رهبری، فرسایش خاك، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كشور، پدیده غبار و ریزگردها، كمبود آب، چپاول و غارت جنگل ها و مراتع، زمین ‌خواری و كوه‌ خواری به عنوان مسایل و مشكلات محیط زیستی ایران از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد.

وی تصریح كرد: در بیانات رهبری تهیه سند ملی مسایل محیط زیست، همكاری جدی همه‌ دستگاهها با همدیگر در مسایل محیط زیست، تهیه پیوست محیط زیستی برای تمام برنامه ‌های سازندگی اعم از شهری، صحرایی، صنعتی و بقیه طرح ها، جرم ‌انگاریِ تخریب محیط زیست، پالایش و بازنگری قوانین موجود در این زمینه و تقویت نظارت های بی‌اغماض، فرهنگ‌ سازی بین مردم، آموزش كودكان از سنین دبستان و نقش‌ آفرینی رسانه ملی در این زمینه به عنوان راهكارهای اصلی برای حل مشكلات محیط زیستیِ كشور عنوان شد.

مجابی با بیان اینكه طبق سند چشم انداز، تمامی اركان جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به محیط زیست مطلوب برای آحاد جامعه تلاش می ‌كنند، اظهار داشت: سیاست های كلی نظام در محیط زیست مبتنی بر سند چشم انداز، قابل استناد تا بیست سال، منتج به قوانین و مقررات است.

وی به ایده سیاستگذاری ابلاغی از سوی دفتر مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست اشاره كرد و گفت: در این سیاست ها بر مدیریت جامع منابع حیاتی، طراحی و ساخت محیط زیست انسانی و كنترل انواع آلودگی ها، پیشگیری از تخریب محیط زیست و حفاظت از منابع زیستی، گسترش اقتصاد سبز، لزوم تدوین منشور اخلاقی زیست محیطی، مشاركت فعال و هدفمند در همكاری های زیست محیطی منطقه ای و جهانی تاكید شده است.

مجابی با بیان اینكه پیش نویس سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست تهیه شده است، اظهار داشت: در این پیش نویس بر مدیریت جامع منابع حیاتی، ایجاد نظام هماهنگ و یكپارچه مدیریت محیط زیست، برخورداری جامعه از محیط زیست سالم، پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست و مجازات موثر و بازدارنده آلوده ‌كنندگان و تخریب ‌كنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت تاكید شده است.

وی پایش مستمر و كنترل منابع و عوامل آلاینده، حفاظت، احیا، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدید پذیر، مدیریت اكوسیستم‌ های حساس و ارزشمند، شناخت پدید‌ه‌های نوظهور، مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات محیط ‌زیستی گرد و غبار به ویژه ریزگردها، خشكسالی و عوامل سرایت‌ دهنده میكروبی، گسترش اقتصاد سبز، اصلاح الگوی تولید، تعادل ‌بخشی آب های زیرزمینی، استقرار نظام حسابرسی زیست‌ محیطی در كشور، حمایت و تشویق سرمایه‌ گذاری‌ ها و فناوری ‌های سازگار با محیط زیست، تقویت دیپلماسی محیط زیستی از دیگر سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست عنوان كرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به متن اصلاحی بند محیط زیست در پیش نویس نهایی سیاست های كلی برنامه ششم توسعه اشاره كرد و گفت: در این پیش نویس بندی با عنوان بسیج ملی در حفظ ، احیا و بهره برداری پایدار از محیط زیست با اجرای سیاست های كلی محیط زیست پیشنهاد شده است.

این گزارش می افزاید، امیر ارسلان مهاجر طهرانی رییس مركز برنامه ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای تدوین برنامه ششم توسعه محیط زیست پرداخت.

وی از تشكیل 26 جلسه كمیته تدوین برنامه ششم توسعه در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: تا كنون نشست های مشتركی با كمیته ملی توسعه پایدار، نمایندگان سازمان های غیردولتی و مدیران كل استانی، دبیرستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه و تهیه اسناد اصلی و پیوست برنامه برگزار شده است.

وی گفت: تهیه گزارش وضعیت موجود محیط زیست و ارایه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور بعنوان سند پایه برنامه، تعیین موضوع آب و محیط زیست به عنوان یكی از موضوعات خاص برنامه ششم، لحاظ شدن امور محیط زیست در پیش نویس سیاست های كلی برنامه ششم توسعه از جمله مهمترین دستاوردهای كمیته تدوین برنامه ششم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی افزود: تلفیق و نهایی سازی مفاد پیشنهادی برنامه ششم توسعه برای طرح در شورا از دیگر برنامه های این شورا است.

گفتنی است، در این نشست نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور گزارشی از وضعیت محیط زیست ایران ارایه و اعضا به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

علمی ( 1 ) **9014**1599
۰ نفر