۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81603995
T T
۰ نفر

اجباري كردن كد رهگيري معاملات مسكن مطالبه جدي است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81603995
اجباري كردن كد رهگيري معاملات مسكن مطالبه جدي است

ساوه- ايرنا- رييس اتحاديه صنف مشاوران املاك كشور گفت: اجباري كردن كد رهگيري در معاملات مسكن نياز پايه اين بخش و مطالبه اي جدي است.

حسام عقبايي روز دوشنبه در پنجمين همايش سالانه هم‌انديشي مشاورين املاك در شهرستان ساوه افزود: سامانه اطلاعات و مستغلات كشور و اجباري شدن كد رهگيري در معاملات مسكن مطالبه تصميم سازان كلان كشوري و قشرهاي مختلف مردمي است كه تحقق آن كاهش ورودي پرونده‌ها به دستگاه قضايي را در پي دارد.

وي بيان كرد: راه اندازي نظام كد رهگيري تضمين اساسي براي شاغلان مشاور املاك است و كليه فعاليت ها در اين حوزه را قانونمند و با نظم مي كند.

رييس اتحاديه صنف مشاوران املاك كشور خاطر نشان كرد: نظام كد رهگيري موضوع تصويب نامه هيات وزيران در سال 88 است و اجباري شدن صدور اين كد ضريب وقوع جرم در معامله هاي مسكن را به صورت محسوس كم مي كند.

عقبايي بيان كرد: صدور كد رهگيري در سامانه املاك و مستغلات كشور تخلف در معامله را كاهش كرده و نظارت بر فعاليت هاي اين صنف با دقت بيشتري اعمال مي شود.

وي اظهار كرد: كد رهگيري معاملات مسكن تمامي فعاليت بنگاه هاي املاك شامل خريد و فروش، اجاره، اجاره به شرط تمليك، پيش فروش، هبه، صلح و غيره را در برمي گيرد و بنگاه داران موظف هستند در هر معامله مسكن شرح معامله را در قالب كد رهگيري بر سامانه مذكور قرار دهند.

رييس اتحاديه صنف مشاوران املاك كشور گفت: استفاده از فناوري هاي روز در حوزه فعاليت صنفي مسكن و ساماندهي هويت و اقدامات صنفي مشاوران املاك از طريق برنامه كدرهگيري معاملات مسكن محقق مي شود و اجراي اين برنامه باارزش هم اكنون در بسياري از شهرهاي بزرگ كشور درحال انجام است.

عقبايي افزود: اين برنامه بستر امور تخصصي مشاوران املاك را به شكل موثر ساماندهي كرده و با اتصال اين سامانه به ثبت احوال به راحتي زمينه دسترسي به اصلاعات و هويت طرفين معامله براي متصدي مشاور املاك فراهم است.

وي يادآور شد: اين برنامه به نوعي تكريم ارباب و رجوع نيز هست و اجازه تضييع حقوق را در معامله ها به حداقل ممكن مي رساند.

عقبايي گفت: درحال حاضر 60 درصد املاك كشور از سند رسمي برخوردار نيستند و پرداختن به كد رهگيري در حل اين نقيصه بزرگ در مالكيت اراضي و مستثنيات كشور نيز اثرگذاري مستقيم دارد چرا كه هيچ سندي بدون كد رهگيري در دفترخانه‌هاي ثبت اسناد قابليت تنظيم ندارد.

شهرستان ساوه با 201 هزار و 821 نفر جمعيت به عنوان دومين كانون جمعيتي استان مركزي پس از اراك مطرح است.ك/2

6013/

سرخط اخبار استان‌ها