۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲
کد خبر: 81590730
T T
۰ نفر

استاندار قزوین درگذشت همسر آیت الله سامت را تسلیت گفت

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲
کد خبر: 81590730
استاندار قزوین درگذشت همسر آیت الله سامت را تسلیت گفت

قزوین - ایرنا- استاندار قزوین با صدور پیامی درگذشت همسر آیت الله سامت را به بیت مكرم آن عالم بزرگ تسلیت گفت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از اداره كل روابط عمومی استانداری، مرتضی روزبه در پیام خود آورده است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا سامت(زیدعزه)

سلام علیكم

احتراما، درگذشت بانوی پرهیزگار، والده مكرمه تان، همسر محترمه فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سامت(ره) موجب تاثر گردید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت از خداوند متعال برای آن مرحومه غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل آرزومندم.

مرتضی روزبه استاندار قزوین



مرحومه حاجیه خانم افسر فاروقی همسر مرحوم آیت الله سامت و صبیه مرحوم شیخ ابوطالب فاروقی به دلیل كهولت روز سه شنبه دارفانی را وداع گفت.

آیت الله میرزا رحیم سامت قزوینی ششم ربیع الثانی سال 1321 هجری قمری برابر با 1281 شمسی در خانواده ای مذهبی در شهر قزوین به دنیا آمد، وی فرزند میرزا حسن از نوادگان مرحوم محمد بن فتح الله قزوینی ملقب به ملا محمد رفیع الدین مشهور به واعظ قزویني و متخلص به واعظ از نویسندگان و شاعران پر آوازه قزوین و صاحب كتاب ابواب الجنان در علم معقول و دارای دیوانی مشتمل بر هشت هزار بیت غزل، قصیده، رباعی و مثنوی و شاگرد ملا خلیل قزویني و واعظ مسجد جامع قزوین بود.

مرحوم آیت الله سامت در سن بیست سالگی وارد حوزه علمیه قزوین شد و به مدت پنج سال مقدمات علوم عربی و منطق و قسمتی از فقه و اصول را نزد استادان آن زمان سید هبه اله تلاتری، حاج شیخ محمد تقی مدرسی، علامه سید موسی زرآبادی و حاج میرزا محمود رییسی و حاج شیخ علی اكبر الهیان و به خصوص مرحوم حاج شیخ یحیی مفیدی فرا گرفت.

پس از آن به قم مشرف شد و در این مدت سطح را نزد عالمانی چون شیخ حسن نویسی، میرزای همدانی و مرحوم آیت اله حجت كوه كمری فرا گرفت.

چند سالی نیز در مدرسه نیماورد اصفهان به تلمذ پرداخت و از محضر عالمانی چون سید مهدی درچه ای، سید محمدعلی نجف آبادی و حاج آقا رحیم ارباب بهره گرفت.

بنا به تاكید موكد مرحوم حاج شیخ یحیی مفیدی مبنی بر لزوم عزیمت به نجف اشرف با اشتیاق تمام به نجف اشرف عزیمت كرد و عمده خارج فقه و اصول را در خدمت آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی مرجع عالیقدر شیعیان در عصر خود و اصول را نزد آیت الله العظمی آقا ضیا عراقی فرا گرفت.

ایشان پس از 10 سال به قزوین بازگشت و در تمام مدت حدود 50 سال اقامتش در زادگاه خویش در مدارس دینی مولاوردیخان، التفاتیه و شیخ الاسلام گرما بخش حوزه ها و تدریس طلاب علوم دینی پرداخت.

این فقیه بزرگوار در 24 بهمن 1378 برابر با هفتم ذی العقده سال 1420 هجری قمری در زادگاهش قزوین درگذشت.

3013/ 6128